Hektiskt halvår med nya spelbranschen
I ganska exakt ett halvår har jag varit vd för Svenska Spel. Det har varit en extremt händelserik period för hela spelbranschen och jag vill passa på att sammanfatta några av intryck från första halvåret.
För det första, så tycker jag att regeringen i stort sett kan vara nöjd med den nya spellagstiftningen. Fler än 80 spelbolag sökte licens, ett tecken på att kanaliseringen lyckats och att man fått den kontroll på spelbranschen man eftersträvade.
Att få in alla ledande aktörer i systemet är viktigt. Nu betalar spelbolagen skatt i Sverige och följer det svenska regelverket för konsumentskydd. Det är mycket bra.
Positivt är också att det nationella avstängningsregistret, Spelpaus, har fungerat så väl. Fler än 35 000 personer har stängt av sig från spel hos samtliga licensbolag på den svenska marknaden. Självklart påverkar det spelbolagens intäkter, vilket vi sett i delårsrapporterna från branschen. Men det är intäkter som vår bransch ska tacka nej till.
Sedan har diskussionen kring spelreklamen fortsatt att rasa under hela våren. Många tycker att det är alldeles för mycket spelreklam i svensk media, men det handlar också om tonaliteten i reklamen. Här ser jag ändå positiva tecken. Branschorganisationerna SPER:s och BOS gemensamma riktlinjer för marknadsföring var ett bra steg. Sedan anser vi på Svenska Spel att vi behöver gå längre för att skydda konsumenterna och återupprätta branschens rykte. Marknadsföringen behöver anpassas efter spelens risknivå.
För det är enorm skillnad på spel och spel. Enligt de senaste siffrorna från Folkhälsomyndigheten har 30 procent av de som spelar nätcasino problem att hantera sitt spelande. Jämför det med tre procent för de som skrapar Triss eller spelar Lotto över nätet. Parallellt har flera undersökningar visat att det tyvärr är just problemspelarna som verkar triggas mest av spelreklam. När spelreklamen domineras av den mest riskfyllda spelformen, så är det självklart ingen bra kombination.
Detta var ett av skälen till att vi på Svenska Spel valde att stoppa vår nätcasinoreklam för resten av året. För att konsumentskyddet kommer i första hand. Den typen av beslut är tuffa att ta för alla spelbolag, men i det sammanhanget är det skönt att vara vd för ett statligt ägt bolag. På Svenska Spel kan vi lättare fatta beslut som slår mot intäkterna, om vi ser att konsumentskyddet äventyras.
Börsnoterade spelbolag har en annan sits och jag tänker inte recensera konkurrenter. Däremot tror jag vi kan vara ense om att alla spelbolag behöver hjälpas åt för att göra branschen hållbar, för att återskapa förtroendet hos vara kunder. Spel är underhållning. Det ska vara positivt, något roligt som är till glädje för alla.
Vi får nu se vad man kommer fram till i Spelmarknadsutredningens tilläggsdirektiv, där utredaren ska föreslå ytterligare begränsningar för spelreklamen. Jag välkomnar tydlighet. Det är bra att branschen får veta exakt var gränserna går.
Det var bakåtblicken. Nu är det dags att blicka framåt mot en härlig sommar. Ikväll är det äntligen avspark för Sverige i VM. Svenska Spel är damfotbollens huvudsponsor sedan många år tillbaka och tecknade ett nytt tungt, långsiktigt avtal senast ifjol. Vi håller såklart tummarna för sköna framgångar i Frankrike. Jag är stolt över vår nya reklamfilm som visar hur hela svenska folket står bakom tjejerna ikväll. Kom igen, Sverige!
PATRIK HOFBAUER
vd, Svenska Spel