Ett EM på hemmaplan får oss alla att drömma
Nästa år spelas Fotbolls-EM i England, och i går lottades de fyra grupperna och det blev klart vilka det svenska damlandslaget kommer ställas mot. Sverige hamnade i Grupp C tillsammans med de regerande mästarinnorna Nederländerna, Ryssland och Schweiz.
Det mesta talar för att det kommer bli en stor fotbollsfest i England, och faktum är att vi i Sverige kan få uppleva en liknande fest redan 2025.
Nyligen stod det nämligen klart att Sverige – tillsammans med Norge, Danmark och Finland samt med stöd av Island och Färöarna – planerar att söka Fotbolls-EM för damer 2025. Svenska Fotbollförbundets ordförande, Karl Erik Nilsson, sade att ett EM i de nordiska länderna ”kommer fortsätta stärka damfotbollen och bli en oförglömlig upplevelse för både spelare och supportrar”. Jag kan inte annat än hålla med.
Det finns få saker som inspirerar idrottare så mycket som chansen att få vara med i ett stort mästerskap på hemmaplan. Att få ta emot hemmapublikens jubel är något som jag tror att alla idrottare drömmer om.
Ett mästerskap på hemmaplan kommer också ge barn och unga en möjlighet att se sina idoler på riktigt nära håll och få dem att drömma om att en gång själva få springa ut på en fullsatt arena och representera sitt land. Intresset för fotbollen kommer säkerligen öka liksom viljan att vara en del av den verksamhet som bedrivs i landets alla fotbollsföreningar.
Det är faktiskt bara åtta år sedan Sverige senast stod som värd för ett EM i fotboll. 2013 var vi ensam arrangör och landslaget fick tyvärr se sig besegrade av de blivande Europamästarna Tyskland i semifinalen. Men mästerskapet blev en succé och var, som turneringschefen Göran Havik uttryckte sig i samband med utvärderingarna, ”exceptionellt bra för Sverige, för värdstäderna, svensk och internationell damfotboll”.
Sedan dess har mycket hänt. Landslaget har tagit tre mästerskapsmedaljer sedan 2016 och är numera rankade tvåa i världen. OBOS Damallsvenskan har fortsatt att utvecklas och är fortfarande, trots otroligt hård konkurrens från kontinenten, en av Europas och världens absolut bästa ligor. Och intresset för damfotbollen har ökat markant. Under EM 2013 gjordes nästan 217 000 matchbesök. Jag är övertygad om att den siffran kommer vara betydligt högre 2025.
Som fotbollens huvudsponsor jobbar vi på Svenska Spel hårt för att stärka intresset för fotboll i allmänhet och damfotboll i synnerhet. Vi vill också att alla, oavsett ålder eller kön, ska ha samma förutsättningar att utvecklas som fotbollsspelare.
Därför är det en självklarhet för oss att välkomna Svenska Fotbollförbundets ambition att söka EM 2025. Jag ser framför mig en riktig fotbollsfest runt om i landet, med fullsatta läktare och barn och unga som med stort intresse och beundran på nära håll kan se sina idoler spela mot några av världens bästa fotbollslandslag. Jag ser också hur såväl förberedelsearbetet som själva mästerskapet i sig bidrar till att ännu fler upptäcker glädjen i att spela fotboll, och hur unga talanger fortsätter satsa med förhoppningen om att själva få springa ut på Friends eller Gamla Ullevis gräsmatta iförd den svenska landslagsdräkten.
Drömmen om det stora mästerskapet finns hos såväl elitspelare som barn, unga och supportrar. Jag hoppas att vi alla får uppleva den på hemmaplan 2025.
PATRIK HOFBAUER
Vd och koncernchef, Svenska Spel