Därför stoppar Svenska Spel nätcasinoreklamen

Svenska Spel stoppar spelreklam för nätcasino

Svenska Spel har hela tiden drivit linjen att alla spel på licensmarknaden bör riskklassas och att hårdare regler ska gälla för de mer riskabla spelen, både vad gäller utformning och marknadsföring. Med reklamstoppet för nätcasino tar vi nu steget fullt ut.


I slutet av förra veckan fattade vi på Svenska Spel beslut att stoppa vår nätcasinoannonsering. Det gäller för samtliga mediakanaler under resten av 2019. Beslutet har föregåtts av intensiva interna diskussioner kring hur vi bäst skyddar våra kunder.

Svenska Spel har hela tiden drivit linjen att alla spel på licensmarknaden bör riskklassas och att hårdare regler ska gälla för de mer riskabla spelen, både vad gäller utformning och marknadsföring. Med reklamstoppet för nätcasino tar vi nu steget fullt ut.

Ingen spelform är helt utan risk för den som har ett riskbeteende. Men skillnaden mellan olika spelformer är enorm. Granskar man Folkhälsomyndighetens nya undersökning som kom förra veckan, så ser man att nätcasino står i en klass för sig. 30 procent av de som spelar på nätcasino har problem med att hantera sitt spelande. Detta att jämföra med till exempel tre procent för de som skrapar Triss eller spelar Lotto över nätet.

Stödlinjens årsrapport för 2018 bekräftar denna bild. Över 60 procent av de som ringer in anger nätcasino som huvudsakligt problemspel. Ingen annan spelform är i närheten. Närmast är sportsbetting på 15 procent.

Det här är fakta som vi diskuterat på Svenska Spel senaste veckan och som fått oss att sätta ned foten. Vår nätcasinoreklam hade redan en restriktiv utformning, men nu väljer vi alltså att helt stoppa annonseringen för resten av året.

Man kan ha invändningar. Det tycks inte finnas någon generell koppling mellan spelreklam och spelproblem. Folkhälsomyndighetens färska statistik visar att färre personer upplever problem med sitt spelande nu än för tre år sedan, trots ökad reklammängd. De generella spelproblemen ökar alltså inte bara för att reklamen gör det.

Men samtidigt indikerar flera undersökningar att de som redan har ett problematiskt spelande triggas av reklamen. I Folkhälsomyndighetens rapport kan vi se att gruppen med allvarliga spelproblem vuxit kraftigt senaste åren och nu består av cirka 45 000 personer. Det tyder på att de som redan är i riskzonen påverkas negativt av reklam.

Det är därför vi nu stoppar nätcasinoreklamen: Helt enkelt för att inte locka personer med ett redan riskfyllt spelbeteende till den mest riskfyllda spelformen.

Inte långt efter att Svenska Spel tog detta beslut, så skrev tre spelbolagschefer med nätcasino i sin produktportfölj en debattartikel i Dagens Industri. De ville också se ett stopp…för Triss-skrap i Nyhetsmorgon. Om nätcasinoreklam hade de inget att säga.

Om man menar allvar med att ta ansvar, så ska man ta tag i problemen där problemen finns, även om det slår kortsiktigt mot intäkterna. På lång sikt är det det enda hållbara. Det är också först då vi kan förbättra branschens rykte.

Vi ser gärna att fler spelbolag ansluter sig till ett reklamstopp för nätcasino. Det skulle visa att  spelbranschen tar konsumentskyddet på allvar.

PATRIK HOFBAUER
vd, Svenska Spel