Bragdmatcher bygger på långsiktighet

VI ÄR I VM!!! Vilken lagbragd vi fick se igår! Det går inte att framhålla några enskilda spelare från de här två kvällarna. Alla som såg matcherna såg samma sak: det här var en seger för laget. Som killarna slet för varann!

När slutsignalen gick och VM-platsen var säkrad stod jag upp vid tv:n och jublade rakt ut! När man såg lagkaptenen Andreas ”Granen” Granqvist släppa ut alla känslorna och all spänningen efter slutsignalen, så kände vi nog alla med honom! Vilken pärs! Vilket lag!

Och det var verkligen en bragd. Sverige slår ut ett lag som inte missat VM sedan 1958! Det är nästan omöjligt att ens ta in. Och inte nog med det. Sverige släpper alltså inte in ett enda mål på 180 minuters spel mot stjärnspäckade Italien.

Jag behöver knappast säga att fotbollens stolta huvudsponsor Svenska Spel idag är lite extra stolta. Varje gång Sverige har spelat en viktig match – det spelar ingen roll om det är herrarna, damerna eller våra fantastiska ungdomslandslag – så skickar jag grattis-sms till fotbollens ordförande Karl-Erik och generalsekreteraren Håkan och grattar. Den här gången kändes det extra skönt – jag tror stora delar av svenska folket håller med mig om att sommaren 2018 är räddad! Senaste gången herrlandslaget tog sig till VM var 2006.

Och det ger lite perspektiv. Svenska Spel var fotbollens huvudsponsor redan då. Liksom VM 2002. Liksom sommaren 1994. Och vi kan fortsätta bakåt… Min poäng är att vi tror på långsiktighet. Det gäller inte bara fotbollen, utan alla de folkkära idrotter vi sponsrar. När landslagen gör plattmatcher, genomgår generationsväxlingar, missar mästerskap, har motiga perioder…vi är med dem även då. Fortsätter envetet att ge resurser till talangutveckling, stöttar pojk- och flicklagen, ser till att man kan satsa både på bredd och elit. ”Våra” idrotter kan känna en trygghet i att vi finns där i vått och torrt.

Visst ser Svenska Spel affärsmässigt på sponsorskapen, precis som vilket kommersiellt företag som helst. Men fotbollen, ishockeyn, bandyn, handbollen och innebandyn vet att det finns något mer där, ett genuint engagemang för idrotten som går oerhört djupt i våra gener. Och det kanske inte är så konstigt att det blivit så. Vi har ju ändå stöttat svensk idrott sedan 1934.

Triss har som devis ”Plötsligt händer det”. Det känns ibland som att detsamma gäller för idrotten. Plötsligt händer det…att vi slår ut stornationen Italien! Men vägen fram till att något plötsligt ska hända, till de där stora ögonblicken, bragderna, är ofta en lång och krokig resa kantad med envist slit från alla inblandade. Då är det bra med sponsorer som är beredda att följa med längs hela vägen.

LENNART KÄLL
vd, Svenska Spel