Bra om hela branschen kan enas

Lennart Käll, vd Svenska Spel: ”I en gemensam branschorganisation kan spelbolagen snabbt komma överens om gemensamma förhållningssätt när det dyker upp nya möjligheter och utmaningar. Politiska beslutsfattare får dessutom en naturlig samtalspartner i spelrelaterade frågor.”
Spelbranschföreträdarna BOS och SPER antog igår en gemensam avsiktsförklaring med syftet att ta gemensamt ansvar för självreglering i ett kommande licenssystem. På sikt är förhoppningen att vi ska kunna bilda en gemensam branschorganisation.
Den svenska spelbranschen har i praktiken två etablerade branschorganisationer. Dels är det SPER, Spelbranschens etiska råd, som samlar de spelbolag som verkar inom dagens svenska reglering. Där hittar man oss på Svenska Spel, ATG, Postkodlotteriet,Folkspel med flera. Dels har vi BOS, Branschföreningen för Onlinespel, som samlar de största av de idag utlandsbaserade spelbolagen. Bland medlemmarna finner vi etablerade aktörer som Unibet, Betsson, Mr Green, Paf med flera.
Med kommande spelreglering, där medlemmarna i BOS får licens att verka på den svenska marknaden, så behöver spelbranschen samlas i en gemensam organisation. Det första steget togs igår, då vi gick ut med en gemensam avsiktsförklaring.
Jag delar Gustaf Hoffstedts förhoppning om att en gemensam branschorganisation blir den naturliga samtalspartnern i spelrelaterade frågor, inte minst för politiska beslutsfattare. Tillsammans representerar SPER och BOS ca 95% av den svenska spelmarknaden och därmed har vi förutsättningar för en lyckad kanalisering och marknad på lika villkor.
Det handlar framför allt om att få till en fungerande självreglering av marknaden. Spelbranschens förutsättningar ändras oerhört snabbt. Vi har idag att förhålla oss till ett digitalt landskap, som skapar nya möjligheter och företeelser nästan från kvartal till kvartal. Spelbolagen måste direkt kunna ta ställning till hur man ska agera när en ny situation uppkommer. Då går det inte alltid att invänta lagstiftning. Risken är stor att lagen redan är föråldrad när den väl antas.
Med en självreglering ökar flexibiliteten. Då kan spelbolagen snabbt komma överens om gemensamma förhållningssätt. I en gemensam branschorganisation kan vi diskutera regler kring marknadsföring och spelansvar, i syfte att stärka konsumentskyddet så att så få människor som möjligt hamnar i ett spelberoende.
Branschen behöver stabila, ansvarstagande spelbolag som jobbar tillsammans mot spelandets baksidor och samtidigt hittar en hållbar balans mellan kunderbjudande och samhällsnytta. Det gynnar kunderna, ägarna och alla de organisationer som på något vis får del av spelbolagens intäkter, men även de som känner oro för ett ökat spelmissbruk.
Jag ska inte sticka under stol med att det kommer att bli många tuffa diskussioner. Det finns frågor där åsikterna tvärt går isär mellan de i Sverige reglerade bolagen och de utlandsbaserade. Jag tror att mycket handlar om företagens historik. Vi har olika rötter, vilket påverkar våra värderingar och i sin tur skapar olika företagskulturer. Det har tidvis lett till misstro från bägge sidor kring den andra sidans avsikter.
Men det finns också mycket som förenar. Vi tror på det vi gör och tycker alla att spel i grunden är något positivt. Spel är underhållning och spänning, en krydda i vardagen. Alla seriösa spelbolag är samtidigt högst medvetna om att spel om pengar även har baksidor, vare sig det nu handlar om spelberoende eller matchfixning.
Jag tror på konstruktiva diskussioner och tror att vi kan enas, att det finns mer som förenar än särskiljer.
Under Svenska Spels seminarium om integration i Almedalen tidigare i veckan, så framträdde bl a Shemsi ”Papi” Brahimi, vinnare av Swedbanks eldsjälspris på Idrottsgalan 2016 och en enastående förebild. Fem dagar i veckan jobbar han ideellt med spontanfotboll för barn och ungdomar med invandrarbakgrund i Kalmar. Han berättade på seminariet att han ibland stöter på fotbollskillar från skilda länder som vägrar möta varandra på plan, eftersom deras länder tidigare varit i krig. Shemsi har då ett rakt och tydligt svar till dem: ”Ja, men nu är vi i Sverige.”
Nu är det upp till SPER och BOS att komma överens om vilka spelregler som ska gälla när vi framöver ska samsas på samma plan. Nu är vi i Sverige. Låt oss påbörja konstruktiva diskussioner för kundernas och spelbranschens bästa.
LENNART KÄLL
vd, Svenska Spel
Trackbacks & Pingbacks
[…] – Jag ska inte sticka under stol med att det kommer att bli många tuffa diskussioner. Det finns frågor där åsikterna tvärt går isär mellan de i Sverige reglerade bolagen och de utlandsbaserade. Jag tror att mycket handlar om företagens historik. Vi har olika rötter, vilket påverkar våra värderingar och i sin tur skapar olika företagskulturer. Det har tidvis lett till misstro från bägge sidor kring den andra sidans avsikter, bloggade spel-vd:n. […]
[…] Det har tidvis lett till misstro från bägge sidor kring den andra sidans avsikter, bloggar han under […]
Kommentering är stängd.