BOS försök att blanda bort korten

spelreklam

Gustaf Hoffstedt från BOS vill jämföra nätkasinoreklam med Kenodragningar. Statistik från Stödlinjen visar samtidigt att 47% av alla samtal anger just nätkasino som sitt primära problemspel. För spel som Keno, Lotto och Triss är siffran 3%.

 

Aftonbladet har i en serie artiklar granskat de senaste årens framväxt av utlandsbaserade nätkasinon som riktar sig mot svenska konsumenter. I går gjorde SVT Opinion Live en uppföljning av Aftonbladets granskning. Inslaget kan man se här. I studion medverkade bland andra Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare i BOS, Branschföreningen för onlinespel.

En av frågorna som diskuterades var den stora mängden spelreklam, inte minst för just nätkasinon och vad som ska göras åt detta. Spelbranschen köpte ifjol reklam på den svenska marknaden för 3,2 miljarder kr. Svenska Spel står för ca en tiondel. De oreglerade aktörerna – bland dem BOS medlemmar – står för nästan två tredjedelar.

I programmet jämförde Gustaf Hoffstedt reklam för nätkasinon och livebetting med Kenodragningar och Triss-skrap i tv som han menar skulle vara lika säljdrivande som spelannonserna från BOS medlemsföretag. Det är ett intressant försök att blanda bort korten, men Gustaf känner lika väl som jag till den enorma skillnaden i spelens farlighetsgrad.

Stödlinjen är en rådgivningslinje för spelberoende som drivs på uppdrag av Folkhälsomyndigheten. Ifjol fick Stödlinjen 8 339 samtal från personer som upplever problem med sina egna eller någon anhörigs spelvanor.

47% av alla samtal angav nätkasino som sitt primära problemspel.
3% angav lotter och nummerspel, alltså Triss, Lotto, Keno med flera.

Även om Gustaf Hoffstedt menar att man inte kan belägga en automatisk koppling mellan spelreklam och spelmissbruk, så väcker det frågor om vilka produkter vår bransch väljer att marknadsföra. Jag menar att försiktighet är en dygd i de här sammanhangen. På måndag ska jag tala om hållbart företagande på en konferens anordnad av Dagens Industri. För mig handlar hållbarhet ofta om det vi aktivt väljer att inte göra, om det vi avstår ifrån. Svenska Spel är en stor reklamköpare, men restriktiva när det gäller marknadsföring av så kallade röda spel, dvs spel där det bl a är kort tid mellan insats och utfall.

De oreglerade spelbolagen väljer istället att exponera sina mest riskfyllda spel och dessutom locka med bonusar och free-spins.

Det glädjer mig att BOS nått fram till en punkt där man nu visar en vilja att diskutera spelreklamens omfattning och utformning. Men för en seriös gemensam diskussion kring en hållbar spelmarknad, så krävs att man vågar titta på de faktiska problemen och inte låtsas som att vodka är fullt jämförbart med lättöl.

LENNART KÄLL
Vd, Svenska Spel