Att andra vill ha våra spel är det bästa betyg vi kan få
Det känns märkligt att skriva att hösten är här när vädret säger något helt annat. Men på Svenska Spels kontor är det ändå tydligt att en ny säsong har dragit igång. Igår hade vi vår stora höstkonferens i Solna och om bara någon vecka möts hela spelbranschen på 25-årsjubilerande Spelakademin i Visby.
Nu blickar vi framåt, nya initiativ sjösätts och planer skrivs med målet att stå starka även i framtiden. Det vi framför allt diskuterar är hur Svenska Spel kan ge kunderna – alla våra kunder – en ännu bättre upplevelse. Parallellt pågår en spelutredning som kan komma att ändra på förutsättningarna. Ingen inom branschen vet säkert vad Håkan Hallstedts arbete kommer att utmynna i, en ovisshet som resulterat i några intressanta utspel under sommaren.
Postkodlotteriet har deklarerat att de skulle vilja köpa våra populära nummerspel Lotto, Triss och Keno. Svenska Fotbollförbundet har yttrat till spelutredningen att man, om förutsättningarna för sponsringssamarbetet med Svenska Spel förändras, är beredda att överta Stryktipset och våra andra poolspel. Det är naturligt att olika aktörer sneglar på några av Sveriges starkaste varumärken. Men vi planerar inte för något annat än att de här spelen kommer att drivas av Svenska Spel även fortsättningsvis. Det finns skäl till att de här varumärkena över tid har vuxit sig så starka. På Svenska Spel har vi under många år byggt upp en svårslagen samlad kompetens när det gäller allt från produktutveckling och transaktionssystem till marknadsföring och distribution. Vi har byggt upp de här varumärkena från grunden. Vi känner våra kunder.
Att andra företag och organisationer visar ett sånt intresse för produkterna är i själva verket det bästa betyg vi kan få.
Jag skulle vara mer bekymrad om ingen annan aktör sneglade på våra varumärken.
Under sommaren har också Unibets VD Henrik Tjärnström gett sig in i den spelpolitiska debatten. I en artikel i Dagens Industri lyfte han fram hur viktigt det är att spelbranschen diskuterar självreglering när det gäller bland annat marknadsföring. Vi är helt ense där. Om inte branschen på egen hand kan enas kring en ansvarstagande marknadsföring, så kommer regelverket att sättas via lagstiftning – en lagstiftning som har en utmaning i att kunna hålla jämn fart med den digitala utvecklingen. Spelbolagen måste ha utrymme att agera när en ny situation uppkommer, inte minst för att skydda kunder som är i riskzonen för spelproblem.
En annan fråga som är konstant aktuell för spelbranschen är självklart den om matchfixning. Då vi anordnade ett seminarium om detta under Almedalsveckan var det näst intill fullsatt, ett tecken på hur allt fler har fått upp ögonen för frågan. Också här måste alla seriösa bolag samarbeta för att försvåra för fifflarna och fuskarna. Utredare Hallstedt poängterade i ett blogginlägg för ett tag sedan att även EU-rätten kommer att kräva tydliga regler om matchfixning. Det är alltså inte bara en nationell fråga.
Kort sagt: Det kommer att bli en fantastiskt spännande höst och vinter! Jag ser fram emot många spänstiga debatter och diskussioner i en konstruktiv anda.
LENNART KÄLL
vd, Svenska Spel