Är branschen beredd att ta kostnaden för spelansvaret?

Svenska Spels VD Lennart Käll: ”Remissvaren på spelutredningen ger en positiv känsla – det råder närmast konsensus om att en licensmarknad behövs. Nu hoppas jag bara att alla aktörer i branschen är beredda att ta konsumentskyddet på allvar. Spelbranschen behöver tänka mer långsiktigt – det vinner alla på i längden!”
Remissrundan kring Håkan Hallstedts digra spelutredning är nu klar. Lika gedigen som själva utredningen var, lika grundligt gick man tillväga vid remissförfarandet.
Över 200 yttranden har kommit in – det är mycket bra! När vi nu äntligen ska få en ny spelreglering på plats, så ska det göras ordentligt. Då är det viktigt att alla tänkbara intressenter har fått ge sin syn på utredningen och belyst sina aspekter. Det borgar för att inget missas eller glöms bort.
Efter att ha tagit del av remisssvaren, så kvarstår den positiva känslan. Det råder nästan total konsensus om att det behövs en omreglerad spelmarknad och att utredningens förslag på det stora hela är bra. Samsynen hos remissinstanserna gör politikernas uppgift enklare. Dessutom råder samma samsyn över blockgränserna om behovet av att få en ny fungerande spelmarknad på plats så fort som möjligt. Det gör att vi har gott hopp om att få en ny spellagstiftning på plats i relativ närtid – det här kommer inte att dras i långbänk!
Jag kan konstatera att en del aktörer ägnar ett betydande antal tecken i sina remissvar till att kommentera hur deras konkurrenter bör eller inte bör agera. För mig skjuter det vid sidan av målet. Syftet med omregleringen är att samhället ska kunna återta kontrollen över spelmarknaden. Det ställer krav på alla aktörer i branschen att ta konsumentskyddet på allvar.
På Svenska Spel går ansvar före vinstmaximering, ett beslut som bland annat innebär att vi säger nej till erbjudanden som kan öka risken för spelberoende. Det finns fortfarande mycket kvar att göra för att utveckla spelansvaret. Jag hoppas att våra konkurrenter är inställda på att göra samma resa. Vår bransch måste behöver tänka mer långsiktigt. Det vinner alla i längden på. Spelbranschens anseende behöver stärkas och ett samlat tydligt spelansvar är helt rätt väg att gå.
Som Svenska Spels hållbarhetschef Zenita Strandänger skrev i Utredningsbloggen tidigare i somras: ”Enligt mig blir det totala konsumentskyddet bättre endast om bolagen som får licens agerar etiskt och inte försöker hitta luckor och kryphål.” Vi vet att spelansvar kostar. Är alla i branschen beredda att ta den kostnaden? Kommer spelbolagen att prioritera etiken framför intäkterna?
Den frågan kommer att hänga i luften ett tag till, men jag är förhoppningsfull. Jag tror att spelbranschen kommer att bli mer ansvarstagande för sina kunder. Det nödvändiga första steget på den resan är den licensmarknad som spelutredningen föreslår. Att vi alla nu vill ha få licensmarknaden på plats så fort som möjligt bådar gott för framtiden.
LENNART KÄLL
vd, Svenska Spel