17 sidor herrfotboll
Jag spenderade stora delar av söndagen på Behrn Arena i Örebro och tittade på när Sveriges framtid gjorde upp om medaljerna i Svenska Spel F19-serien. Tillsammans med Victoria Sandell Svensson fick jag förmånen att dela ut pokal och blomster till vinnarna.
Under helgen pågick det samtidigt en debatt i medierna om Svenska Spels sponsring, mer specifikt hur de medel vi tillför fotbollen fördelas mellan damer och herrar. Bakgrunden till debatten var den så kallade Europabonusen som ska sporra till fler framgångar för svenska klubblag i Europa. Mästarna på herrsidan, Malmö FF, får 2 miljoner kronor medan damernas mästare FC Rosengård får 250 000 kronor, vilket gav upphov till frågor om hur det är ställt med vårt genustänk och/eller jämställdhetsperspektiv inom sponsringen.
Vårt sponsorskap med fotbollen består av tre avtal – Svenska Fotbollförbundet, Svensk Elitfotboll (SEF) och Elitfotboll Dam (EFD). Förhandlingarna sker med de tre parterna var för sig och avtalen innehåller olika rättigheter, satsningsområden och projekt till olika marknadsvärden.
Frågan om en riktad Europasatsning diskuterades i avtalsförhandlingarna med SEF – hur kunde Svenska Spel som sponsorer vara med och skapa bättre förutsättningar för att bryta ökenvandringen på herrsidan och få ut fler lag i Europa, i huvudturneringarna? Tanken är att ett mer frekvent deltagande i Europa kan bidra till ett ökat intresse för svensk herrfotboll, en starkare serie, på längre sikt kanske fler Europaplatser och en stärkt ambition att skapa Nordens bästa liga. Lösningen blev en ”Europafond”, med 2 miljoner kronor till SM-vinnaren och 500 000 kr vardera till tvåan och trean i serien – skräddarsytt utifrån svensk herrfotbolls förutsättningar och utmaningar.
Europabonusen till herrlagen återbetalas till SEF och fonderas om lagen når gruppspelet i turneringarna, eftersom det då tillkommer helt andra medel från Uefa. MFF fick alltså 2 miljoner kronor för att försöka ta sig till CL-gruppspelet, men det blev till slut 0 kronor eftersom man lyckades och då kunde ta del av Uefas kvalificeringsbonus på 20 miljoner kr.
Nästa år får MFF drygt 3,3 miljoner kronor – pengar som även då går tillbaka till fonden om man lyckas ta sig till gruppspelet. Det kan alltså bli 0 kr igen. FC Rosengård får fortsatt 250 000 kr. Jag vill bara säga det så att det inte kommer som en total överraskning för alla att bonusen nästa år uppfattas vara ännu mer ”ojämställd”.
Att jobba utifrån dam- respektive herrfotbollens egna förutsättningar tycker jag är grunden för ett sunt partnerskap. Det är så Svenska Spel långsiktigt bäst kan hjälpa till att utveckla hela fotbollen. När gäller svenska damlag har vi snarare blivit bortskämda med att de regelmässigt spelar finaler, semifinaler och kvartar i Women’s Champions League. Man förfogar redan över en av världens starkaste ligor, attraherar de bästa spelarna och når framgångar internationellt..
Damlagen har andra utvecklingsområden än herrarna – paketering av produkten, evenemangsutveckling, återväxt etc. Att omfördela ytterligare 2,5 miljoner kronor från satsningar på flickfotboll, sommarskolor och talangutveckling till att fylla på i kassan hos de två främsta damlagen kändes inte bra.
Däremot verkar det vara en förlustaffär för damlagen att spela internationellt och ”satsningen” handlar nog snarare om att få kostnadstäckning. Men denna uppenbara orättvisa måste rimligen vara upp till Uefa att hantera. Jag har förstått nu att de medel vi som nationell sponsor skjuter till – 250 000 kr till vardera två damlag – är minst lika mycket pengar som Uefa själva delar ut i kvalificeringsbonus, eller resebidrag snarare, till sin egen turnering där endast Uefas egna sponsorer får synas. En lång bortaresa för ett damlag, och Uefas pengar är slut.
Motsvarande kvalificeringsbonus för herrar är alltså 20 miljoner kronor. MFF beräknas enligt uppgifter i media få in upp emot 200 miljoner kronor totalt för sin CL-kvalificering.
Jag vet att damfotbollens företrädare försöker lyfta frågan med Uefa – oklart om de får gehör – men visst vore det intressant att höra vad Michel Platini själv har för ambition med Uefa Women’s Champions League? Eller för damfotbollen över huvud taget?
Den viktigaste frågan är dock ännu obesvarad – vilket ansvar har Svenska Spel som sponsorer för att gå i bräschen för en mer jämställd fördelning av våra sponsringspengar inom fotbollen?
Ja, vi har ett ansvar. Det finns också en tydlig avsikt och vilja att vara med och ta ett långtgående ansvar för en positiv utveckling av damfotbollen . Det förförra avtalet med Elitfotboll Dam löpte ut 2008 och var värt 4,5 miljoner kronor. I avtalet 2009-2013 fördubblades pengarna, bl a genom en öronmärkt satsning på den nya F19-serien. I det nya avtalet som sträcker sig till och med 2019 tillförs ytterligare 6 miljoner kronor – en ökning med nästan 60 procent – i huvudsak riktat till att säkra fortsatt återväxt. En stor del av våra pengar har gått till att bygga upp ett talangutvecklingsprogram som i princip samtliga dagens landslagsspelare har genomgått.
Så det handlar om en utveckling från 4,5 Mkr till 15 Mkr sedan 2008. Det är en utveckling som saknar motstycke i något annat avtal vi tecknat med någon annan part de senaste tio åren. Dessutom tillkommer ytterligare pengar till dam- och flicklandslagen via förbundsavtalet, som också tillförts ytterligare medel.
15 miljoner plus medel från förbundsavtalet, gör satsningen på damfotboll nästan lika stor som vår satsning på innebandy, bandy och handboll sammantaget – serie- och landslagsverksamhet inräknat, damer och herrar.
Utgångspunkten är att vår sponsring ska ske på affärsmässig grund. Ska Svenska Spel syssla med bidragsverksamhet kräver det politiska beslut men också en förklaring till vad som ska skilja oss ifrån Riksidrottsförbundet.
Affärsmässigheten sätter däremot inte gränser för möjligheten att hitta långsiktiga investeringar som är bra för oss och bra för fotbollen, investeringar som kanske inte betalar sig idag eller imorgon men på sikt. F19-serien för damer är ett sådant exempel som jag personligen känner en stor glädje och stolthet för, där vi har investerat tiotals miljoner sedan starten 2009.
Sammanfattningsvis tycker jag vi försöker gå i fronten för en mer jämställd fördelning av våra sponsringspengar. Sen kan man som alltid göra mer. Men fortsätter damfotbollen att visa resultat både i utvecklingen av sporten och i ökningen av sitt kommersiella värde, så har Svenska Spel inga problem att öppna plånboken. Igen.
Till sist, för er som vill veta hur finalspelet i F19-serien slutade så vann Sirius mot fjolårsmästarna Kristianstad med 4-1 efter straffar. Jag har inte sett att ens resultatet återgivits någonstans i media. Jag kollade de två största tidningarnas sportbilagor i måndags och jag hittade totalt 17 sidor om fotboll. Herrfotboll. Apropå genus- och jämställdhetsperspektiv och att våga tänka annorlunda.