Tryggt och säkert spel

Kundintegritet

På Svenska Spel hanterar vi en stor mängd information om våra kunder, personuppgifter, spelbeteende med mera. Det gör vi för att till exempel kunna betala ut vinster till rätt person och kunna hantera dina lagda spel på rätt sätt. Vi jobbar med hög säkerhet för att skydda din och övriga kunders integritet. Vi följer Personuppgiftslagen (PUL) när vi hanterar information om personuppgifter, spelbeteende och liknande. Ingen information sprids eller hamnar i fel händer. Allt för att spel ska vara som det är tänkt – en stunds trevlig förströelse. På ett schysst sätt.

Vi vet att säkerhet och trygghet är viktigt för dig som kund. Du ska kunna lita på att dina personliga uppgifter skyddas och att dina transaktioner och pengar hanteras säkert. Därför jobbar vi på Svenska Spel kraftfullt med säkerheten i de produkter och tjänster vi erbjuder dig som kund. I vårt uppdrag ligger också att vi ska arbeta för att vår verksamhet inte ska utnyttjas för brottslig verksamhet, så som penningtvätt och bedrägerier.

Ny penningtvättslag för hela spelbranschen

Penningtvätt är ett stort samhällsproblem där miljardbelopp från brottslig verksamhet förvandlas till ”vita pengar”. För att förhindra att spelbranschen används för penningtvätt och finansiering av terrorism gäller en ny lag från den 1 augusti 2017. Det kan innebära nya rutiner för dig som kund, både vid spel och när du ska hämta ut en vinst. Små förändringar, men säkrare och för ett gott syfte!

En som stött på penningtvätt i verkligheten, och även skrivit om det, är författaren och tidigare advokaten Jens Lapidus. Se filmen och hör honom berätta hur det kan gå till, vem som drabbas och hur du kan skydda dig och dina pengar.

Jens Lapidus: ”Att stoppa penningtvätt är att stoppa kriminalitet”

Vad innebär penningtvättslagen för dig som är kund hos Svenska Spel?
Alla spelbolag måste enligt den nya lagen ha god kunskap om sina kunder. Det kallas enligt penningtvättslagen för kundkännedom och betyder bland annat att du som vill spela hos oss behöver identifiera dig på ett säkert sätt.

På Svenska Spel vill vi att den säkra identifieringen ska vara så enkel som möjligt för dig som kund. Därför kan du använda Bank-ID när du loggar in och spelar online. Du kommer också att kunna legitimera dig med alla godkända svenska legitimationer om du spelar hos något av våra ombud. Det innebär att du på sikt inte längre behöver ditt spelkort när vi under vintern och våren installerat de nya spelterminalerna.

Det är några av åtgärderna som vi genomför för att följa den nya lagen som ska motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.  På Svenska Spel jobbar vi aktivt för en sund spelmarknad. Det är viktigt för både oss och våra kunder att spel är roligt och spännande, men också tryggt och säkert.

Varför ska penningtvättslagen omfatta spelbranschen?
Sedan 2009 har vår kasinoverksamhet omfattats av penningtvättslagen. Spelbranschen omsätter miljardbelopp varje år och vissa spelprodukter riskerar att utnyttjas för penningtvätt. Vårt och andra spelbolags betalningssystem med insättningar och uttag på spelkonto påminner också om bankernas. Därför har man inom EU bestämt att hela spelbranschen ska omfattas av penningtvättslagen. Den svenska lagen gäller alltså från och med 1 augusti 2017.

Vill du veta mer?
Vill du veta mer om det nya regelverket kan du läsa mer om lagen mot penningtvätt och finansiering av terrorism hos spelbranschens branschorganisation SPER och hos Lotteriinspektionen – den myndighet som både ger tillstånd till viss spelverksamhet och som granskar att spelbranschen följer de lagar som finns.

Här har Lotteriinspektionen samlat vanliga frågor och svar.

Säkra betalningslösningar

Hos Svenska Spel kan du betala på olika sätt, vi har valt trygga och säkra betalningslösningar.

Betalkort (Visa eller MasterCard)
3D Secure (även kallat Verified by Visa och MasterCard SecureCode), är en säkerhetsfunktion som används vid betalning med Visa eller MasterCard online och i mobilen. Funktionen innebär att du som kund utöver att ange dina kortuppgifter även anger ett lösenord för att bekräfta ditt köp. På så sätt kan du som kund känna dig trygg med att ingen obehörig person, som eventuellt kommit över kortuppgifter, kan handla på andras kort. Alltså, säkrare kortbetalning för dig som kund.

Swish
Swish möjliggör betalning via en applikation i mobiltelefonen. Betalningen godkänns med hjälp av Mobilt Bank-ID. Swish är lika säkert som internet- och mobilbanken. Swish är enkelt och pengarna kommer fram direkt.

Masterpass
Masterpass är en digital plånbok med sparade kortuppgifter. Betalningen godkänns med hjälp av ditt Bank ID som gör det enkelt och säkert att handla online.

Ökad säkerhet med Spelkortet

Ditt Spelkort och Spelkonto är personligt och får endast användas av dig som Spelkortskund.

Spelkortet är ett viktigt verktyg för att förebygga problematisk spelande, skyddar minderåriga samt förebygger brott och bedrägerier. Dessutom innebär spelkortet att du får bättre förutsättningar att kontrollera ditt spelande, eftersom både information och åtgärder anpassas efter ditt individuella spelbeteende.

Spelkortet säkerställer också att du som spelat i butik aldrig går miste om dina vinster om du skulle råka tappa spelkvittot. Har du spelat på Vegas behöver du däremot ha ditt värdebevis för att hämta ut din vinst. Med Spelkortet vinstbevakas alla spel utom Vegas och vinsterna betalas ut inom en månad från vinsttillfället om du själv inte hämtat ut dem innan.

Mer information hittar du i villkor för spelkort och spelkonto. (Kundservice/Blanketter, regler och villkor/Villkor för spelkort och spelkonto)

Ditt spelkort är personligt och ska anmälas stulet/borttappat om du förlorat det.

Kontakta kundservice på tel. 0770 11 11 11 eller via kundservice@svenskaspel.se

Våra säkerhetsstandarder

Svenska Spel skyddar information i enlighet med etablerade säkerhetsstandarder. När du som kund lämnar din personliga information till oss hanteras både informationen och de system informationen lagras i utifrån flera olika säkerhetskrav.

Svenska Spel är sedan 2006 certifierade efter den internationella informationssäkerhetsstandarden ISO 27001.

Därutöver är Svenska Spel certifierade enligt WLA SCS 2012 (World Lottery Association – Security Control Standard) som är en internationell branschsäkerhetsstandard för statligt ägda spelbolag.

Vi är även ackrediterade och godkända enligt standarden PCI DSS som är Bankföretagens (VISA/MASTERCARD) specifika säkerhetskrav på bolag som hanterar bankkortsinformation.

Svenska Spels säkerhetscertifieringar representerar en grundtrygghet utifrån erkända internationella säkerhetsstandarder, vilket även inkluderar ständiga förbättringar i hur vi hanterar information. Svenska Spel granskas återkommande av oberoende externa säkerhetsexperter för att säkerställa att vi fortsatt håller en hög nivå avseende säkerhet.

Allt för att du ska känna dig trygg med att ha din personliga information i Svenska Spels system som leverantör av säkra och trygga spel.

Bedrägerier

Svenska Spel arbetar för att motverka bedrägerier och samarbetar med myndigheter i ärenden som rör stulna eller falska kort hos ombud, affärspartners och på internet.

Bedragarna blir alltmer kreativa vilket ställer högre krav på oss som vill undvika att bli bedragna. Vi internetanvändare behöver höja vår kunskap när det gäller internetsäkerhet och vara mer kritiska till exempelvis okänd e-post och skadliga hemsidor.

Skydda dig mot bedrägerier och nätfiske genom att tänka på följande:

Betala inte pengar till någon som påstår att du har vunnit.

Lämna inte ut uppgifter som kontonummer, personnummer, eller dyl. till någon som kontaktar dig oväntat.

Klicka inte på länkar i oönskad e-post – även om de använder ett riktigt företagsnamn eller logotyp.

Om du inte har köpt ett spel eller en lott finns det ingen chans att du har vunnit.

Svara aldrig på skräpmail, phishing, falska vinstvarningar, falska virusvarningar eller liknande.

Var uppmärksam mot meddelanden som innehåller stavfel, grammatiska fel och som inte vänder sig till dig personligen.

Var uppmärksam mot meddelanden som uppmanar dig att öppna och installera en programuppdatering.

Var uppmärksam mot meddelanden som innehåller gratiskampanjer och specialerbjudanden på sociala medier.

Vid högvinster där vinstbeloppen är exakt lika med eller överstiger 1.000.000 kronor kontaktas du som kund av Svenska Spel.

Har du blivit lurad på pengar ska du göra en polisanmälan.

Har du fått ett mail som utger sig komma från Svenska Spel tar vi tacksamt emot tips om detta.

Vänligen kontakta kundservice på tel. 0770 11 11 11 eller via kundservice@svenskaspel.se

Säkra lösenord

Var säker online genom att skapa ett säkert lösenord och skydda det.

Välj ett lösenord som är lätt för dig att komma ihåg men svårt för andra att gissa.

Använd ett lösenord som består av åtta eller fler tecken.

Blanda stora och små bokstäver, siffror, och specialtecken.

Håll ditt lösenord privat – dela det inte med någon och skriv inte ner det.

Byt lösenord ofta.

Undvik att ha samma lösenord för olika konton.

Information om utländska falska lotterivinster

Vanligtvis är det utformat som ett personligt e-postmeddelande eller vanligt brev, oftast på engelska, med information om att du har vunnit storvinsten i ett spanskt, holländskt, engelskt eller annat utländskt lotteri. För att få ut vinsten måste du först lämna ut känsliga uppgifter och/eller betala skatter eller avgifter.  Läs mer om utländska lotterier på: Konsument Europas hemsidor.

Vid frågor, kontakta oss:

Svenska Spel tar tacksamt emot tips om oegentligheter. Vänligen beskriv händelsen så detaljerad som möjligt.

Kontakta kundservice på tel. 0770 11 11 11 eller via kundservice@svenskaspel.se