Produktionsproblem eller hög ambition?

Bra resultat eller dåliga mål?

Biltillverkaren Tesla kämpar med att öka produktionstakten. I veckan meddelades att de återigen missat produktionsmålet. Grundaren Elon Musk betraktas av många som en halvgud till entreprenör. Men tillräckligt många bilar kan han likafullt inte leverera. Inte den här veckan heller.

Men är detta produktionsproblem verkligen ett misslyckande? Eller visar det att Tesla har höga ambitioner?

När ett mål överträffas med stora marginaler bör man varje gång fråga sig om det är ett dåligt mål snarare än ett bra resultat. Detsamma gäller om målet ständigt överträffas i en obruten serie av framgångsrika kvartal.

Att springa milen på under 50 minuter är för mig ett dåligt mål. 45 minuter likaså. Lätt. Inga problem. Med ett sådant mål skulle jag rapportera grönt i styrkortet varje gång. Lika dålig är målsättningen att springa under 40 minuter. Då blir det ständigt röda rapporteringar istället.

Att springa under 42 minuter däremot är en bra målsättning en dag som denna. Det är rejält utmanande men inte omöjligt. Om det är på den nivån Elon Musk har satt produktionsmålet för Tesla är det inte konstigt att det inte överträffades. Det är svårt att prestera på gränsen av sin förmåga.

Så till dig och din organisation. Hur högt satta är era mål? Är tillväxten inom område X fortfarande fantastisk och över förväntan? Visar område Y kontinuerligt vikande siffror? Vilka prestationer lyfts fram som exempel på framgång?

Digitaliseringen har många olika konsekvenser. Bland annat innebär den att vi behöver förändra vårt sätt att formulera, följa upp och bedöma mål. Vissa regler och ramar existerar inte längre och rimlighetens gränser har förskjutits. En fördubbling är inte längre vad en fördubbling en gång var.

Den allra mest uppenbara förskjutningen är mobiltelefonens dominans. Mobil och paddor står för två tredjedelar av alla besök på e-handelssajter. Därtill pågår en allmän tillväxt av e-handeln på den fysiska försäljningens bekostnad. Med andra ord är återkommande och betydande tillväxt av försäljningen via mobil och paddor snarast en självklarhet och inte nödvändigtvis ett särskilt bra resultat. Det kan istället vara målet som är dåligt det vill säga alldeles för lågt ställt sett till rådande förutsättningar.

Generellt tror jag på att höja ribban och misslyckas oftare. Det är svårt att prestera på gränsen av sin förmåga. Det är än svårare att nå bortom sitt tidigare bästa resultat. Men det är ofta lustfyllt att försöka och med en hög ambition kan även dystra siffror i styrkortet vara en verklig framgång.

Peter