Är du förmögen?
I mitt föregående inlägg använde jag Kodak som exempel på hur den som är oförmögen att förändras förr eller senare nedslås från sin tron. Kodak var den helt dominerande aktören då deras produkt plötsligt blev utmanad av digitalkameran och något senare tillintetgjord av smarta telefoner.
Så kan det gå när haspen är på och affärsplanen ligger fast.
Så kan det gå när det som fungerat bra tidigare tas för ett vinnande koncept också framåt.
Kodak kan knappast ha missat den tekniska utvecklingen men vanans makt och andra krafter gjorde dem stela och orörliga. De förmådde inte anpassa sig i tid.
Kodak befann sig således i en situation där kraften i omvandlingen av marknaden var större än den egna förändringsförmågan. När så är fallet är nederlaget bara en fråga om tid. För varje stund hamnade Kodak allt mer på efterkälken och slutligen var en nyskapande revolution nödvändig.
Vilka krafter omvandlar den marknad där ditt företag säljer sina produkter och tjänster?
Med vilka krafter omvandlas förutsättningarna för det arbete du själv bedriver?
Har företaget och du själv den förändringsförmåga som krävs för att följa eller till och med leda omvandlingen?
Omvandling rör inte bara marknader som den för Kodaks film. Omvandling hämtar inte heller bara sin kraft från teknisk utveckling. Ett exempel på det är den kraft med vilken en ny generation arbetstagare omvandlar företagskultur, sätt att arbeta och synen på vad som är gott ledarskap.
Vilka företag har förmåga att dra nytta av denna omvandling och vilka ligger hjälplöst på efterkälken?
Att syna relationen mellan omvandlingskraft och förändringsförmåga är en god vana i många sammanhang. Anar du att omvandlingskraften är betydande finns alla skäl att ta situationen på allvar. Som sagt ovan är alternativet till proaktiv förändring en senare revolution som särskilt om den kommer som en överraskning kan vara förödande.
Peter