Svenska Spel är ett väldigt familjärt företag som präglas av prestigelöshet, där alla är väldigt hjälpsamma och stöttande

Sofie Werme är Service Designern som efter ett par år i huvudstaden slagit sig till ro i Göteborg (bästkusten, enligt vissa) och älskar allt som har med fart och fläkt att göra. I den här intervjun berättar Sofie mer om sitt jobb som Service Designer, hur det är att jobba remote och att hon inte hade tvekat på att skämma bort sina katter med ett mansion om hon vann riktigt mycket pengar en dag.  

Hej Sofie, kan du berätta lite om dig själv, vem är Sofie Werme?
– Jag är en 31-årig örebroare som efter flera år i huvudstaden numera bor i Göteborg med min flickvän och våra två katter. I februari i år (2021) tog jag anställning som Service designer på kanalutveckling, Retail.

Min fritid ägnas just nu till stor del åt att bygga en kolonistuga med allt vad det innebär. Annars älskar jag fart och fläkt och adrenalinkickar, som att köra motorcykel, åka slalom eller kallbada. På vintern försöker jag ta mig ut till Brännö för bastu och havsbad så ofta jag kan. Att vara ute i naturen, campa och grilla eller bara ta en promenad i skogen för att plocka svamp är också (lite lugnare) aktiviteter jag gärna ägnar mig åt.

Vad gjorde att du sökte dig till Svenska Spel?
– Det var till stor del den öppna, välkomnande kulturen och utvecklingsmöjligheterna som lockade. Mitt första möte med Svenska Spel var under hösten 2020, då jag under några månaders tid fick ett konsultuppdrag på Turs designteam. Jag trivdes otroligt bra och kände mig snabbt som en i gänget. Så när jag sedan fick veta att de sökte en Service designer till Retail så var jag inte sen på att skicka in en ansökan. Att få jobba med utveckling av våra ombuds arbetsredskap gör att arbetet känns ännu mer värdefullt än att enbart utveckla rena konsumentprodukter.

Från början är jag utbildad maskiningenjör och jobbade under många år med att designa lastbilsdelar på Scania. Men eftersom jag älskar nya utmaningar och fick upp intresset för digital utveckling så valde jag senare att utbilda mig vidare till UX-designer och har därefter jobbat som konsult, både i rollen som UX- och tjänstedesigner, med utvecklingen av vitt skilda typer av tjänster och produkter – allt ifrån ICAs varukorg och utcheckningsflöde online till analysverktyg som polisen nyttjar för att kartlägga mobil kommunikation i brottsfall.

Vad jobbar du med på Svenska Spel?
– Som Service designer på Svenska Spel arbetar jag med att utveckla affären med ett användarfokus. Det handlar i stora drag om att ta ett helhetsgrepp kring kundupplevelsen genom att kartlägga och analysera hur de olika ”mötespunkterna” mellan användare och tjänst fungerar för att se till att tillmötesgå ständigt förändrade behov och beteenden. Exempel på vad jag ägnar mig åt är intervjuer, enkäter och användningstester, eller olika workshops både internt och tillsammans med slutanvändare, för att på så sätt involvera användarna i hela utvecklingsprocessen.

Utöver det så är det också viktigt att kunna förmedla lärdomar och insikter i form av olika visualiseringar, så som till exempel kundresor eller effektkartor. Detta kan sedan ligga till grund för att skapa prototyper som på ett realistiskt sätt beskriver tjänsten innan utveckling sker. I mitt arbete har jag förmånen att arbeta väldigt tätt med alla möjliga funktioner på både IT och Retail samt våra två affärsområden – allt ifrån utbildare och etablerare till produktägare, utvecklare och andra designers. Det ger otroligt mycket energi och tillfredsställelse att kunna förverkliga behov och önskemål hos våra partners och kunder och att få ta del av all intern kunskap och hjälpsamhet som finns inom företaget. Det känns som att jag lär mig någonting nytt varje dag!

Du började jobba på Svenska Spel under pandemin och hela anställningsprocessen- och onboardingen var helt digital, hur var det?
– Ja, det var ju ganska speciellt att byta jobb under en pandemi, men allting kändes extremt väl förberett. Redan första dagen hade jag ett utstakat schema med olika introsamtal där jag fick möta kollegor som alla var väldigt hjälpsamma och besvarade mina “dumma” frågor. Så egentligen tycker jag att det fungerat bättre än många fysiska introduktioner jag haft på tidigare arbetsplatser.

Och inte nog med det, du jobbar remote från Göteborg trots att du organisatoriskt ”tillhör” Solna-kontoret. Hur fungerar det?
– Jag tycker det är en positiv effekt av pandemin att det öppnat upp möjligheten att faktiskt ta anställning på distans. Jag är väldigt glad över att både Svenska Spel och jag själv var modiga nog att testa det. Än så länge tycker jag att det fungerar väldigt bra. Sedan kan det säkert bli lite utmaningar framöver vid möten, om jag är den enda som är med via länk. Men det är ingenting jag inte tror att vi kan lösa med lite kreativitet! Planen är ju att jag kommer att resa till Stockholm vid de tillfällen där det känns värdefullt att vara samlade i samma rum för exempelvis workshops.

Sen har jag det så lyxigt att vi ju faktiskt har ett kontor här i Göteborg där teamet som jobbar med spelkoll sitter och de har också varit väldigt välkomnande och bjudit in till sina teamaktiviteter/-möten, vilket jag uppskattar enormt. Än så länge har jag inte varit där så mycket men det är väldigt skönt att möjligheten att gå till ett kontor ändå finns där. Jag tänker att jag ska ta mig iväg lite oftare nu när pandemin börjat släppa, då jag märker att jag får energi av personliga möten.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?
– Det är ofta ganska mötesintensiva dagar (på gott och ont) med en stor variation av arbetsuppgifter på olika nivåer. Varje dag startar med en check-in tillsammans med teamet, där vi har möjlighet att synka oss och lyfta eventuella hinder. Jag tycker det är väldigt positivt att få en inblick i vad som pågår utanför det jag själv är involverad i och det känns extra viktigt när vi inte ses på kontoret lika ofta.

Just nu arbetar jag mycket med vår nya ombudsportal, där jag är inne mycket på detaljnivå och ena stunden genomför tester med våra spel- och lottsäljare, för att få in deras feedback på designen. För att sedan ta fram prototyper, skriva user stories eller diskutera teknisk genomförbarhet med utvecklare. Sedan jobbar jag också på en mer övergripande och strategisk nivå med att kartlägga kundresan hos våra ombud och implementera nya verktyg och processer för att etablera en mer frekvent kontakt med våra användare.

Vad är dina bästa tips för att få det att fungera när man inte jobbar från kontoret?
– Det är en bra fråga. Jag testar lite olika strategier hela tiden med varierat resultat. Men det viktigaste för mig har varit att försöka skapa nya rutiner. Ta en promenad runt huset och låtsas gå till/från jobbet. Försök få till en tydlig start och ett tydligt slut på arbetsdagen. Är det möten där man inte behöver sitta framför skärmen försöker jag ibland ta en promenad även under arbetsdagen.

Utöver det känns det viktigt att sätta gränser hemma för att hantera förväntningar. Eftersom man är hemma kan man annars bli avbruten och distraherad på olika sätt eftersom man är ”tillgänglig” på ett annat sätt än om man sitter på ett kontor. Sedan är det också viktigt att få till lite tid för att prata mer personligt med sina kollegor, boka in olika typer av ”fikamöten” till exempel där man kan prata om annat än bara jobb.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Det måste jag nog säga är mötet med nya människor och att få se deras reaktioner när man lyckas skapa lösningar som underlättar för och förbättrar deras vardag på olika sätt. Sedan uppskattar jag också den stora variationen i arbetsuppgifter och att förändringar inom både den fysiska och digitala världen gör att det hela tiden finns nytt att lära och ta hänsyn till. Man blir aldrig helt fullärd, vilket gör att man heller aldrig känner att det blir långtråkigt.

Och nu när du har jobbat här i snart ett år, vad är det bästa med Svenska Spel?
– Svenska Spel är, trots sin storlek, ett väldigt familjärt företag som präglas av prestigelöshet, där alla är väldigt hjälpsamma och stöttande. Storleken på företaget gör ju också att det finns både en trygghet och stora möjligheter till utveckling och utmaning, vilket passar mig som person väldigt bra. Sedan känns det viktigt att vi verkligen tar vårt spelansvar på allvar och ser till individen i allt vi gör.

Vi brukar avsluta med tre snabba frågor

Vilket är ditt favoritspel?
– Jag är ju inte direkt någon spelare och har noll koll på sport (känns lite som att svära i kyrkan ibland), men Trisslotter köper jag lite då och då både till mig själv och i present till andra.

Vad skulle du göra om du vann 100 miljoner kronor?
– Oj, det är en rejäl summa det! Då skulle jag bygga ett mansion till mina katter och köpa alla möjliga teknikprylar som jag vill testa, men sedan troligtvis inte skulle använda så mycket mer än ett par gånger. Hehe skämt åsido, det första jag skulle göra är nog att köpa ett hus vid havet, med stor trädgård och egen brygga och då måste jag ju ha en segelbåt också. Men sedan skulle jag också lägga undan en hel del för att säkra framtiden, investera i innovativa företag som jag tycker skapar nytta i samhället, men också dela med mig till mina allra närmaste och till organisationer som arbetar med fokus på utsatta kvinnor och barn.

Vilken avdelning på SvS hade du velat praktisera på i en vecka?
– Finns så många avdelningar som jag är nyfiken på och gärna skulle vilja få bättre inblick i, men att få testa på att arbeta nära Patrik Hofbauer och t. ex. praktisera som vd-assistent i en vecka hade varit spännande!

Vill du bli kollega med Sofie? Vilken tajming, vi söker just nu ett gäng nya talanger, så kolla in våra lediga jobb här: career.svenskaspel.se

Sofie Werme

Jobbar som: Service Designer
Jobbar inom: Retail
Ort: Göteborg (Remote)