Svenska Spels användning av AI för kommunikation
På Svenska Spel vill vi kommunicera på ett tydligt och intressant sätt med våra kunder och andra vi samarbetar med. Genom att använda AI (artificiell intelligens) kan vi bland annat öka effektiviteten, anpassa innehållet efter målgruppen och skapa mer relevant kommunikation, vilket hjälper oss att bättre möta våra kunders behov och skapa en mer personlig upplevelse. För att göra det använder vi AI som ett verktyg i vårt arbete.
Vårt åtagande
Transparens
Vi är öppna med hur vi använder AI i arbetet med vår kommunikation.
Integritet och ansvar
Vi ser till att vår användning av AI följer lagar och etiska regler, inklusive skydd av kundens personliga integritet.
Ingen AI-stämpling
Vi kommer inte att märka innehåll som är skapat med hjälp av AI. Eftersom AI idag är inbyggt i nästan alla verktyg som används för att skapa innehåll, skulle nästan allt innehåll kunna märkas som AI-genererat. Det är svårt att avgöra när AI-användningen är tillräckligt omfattande för att motivera en AI-stämpel. Därför har vi på Svenska Spel valt att inte specifikt märka kommunikation som helt eller delvis är framtagen med hjälp av AI.
Mänsklig översyn
Även om AI är ett kraftfullt verktyg, ser vi alltid till att människor granskar och kompletterar det för att säkerställa att vårt innehåll känns äkta och meningsfullt.
Hållbarhet
Svenska Spel tar miljö och hållbarhet i beaktande vid användning av AI genom att prioritera energieffektiva lösningar, som exempelvis molnbaserade tjänster med grön energi och optimerade algoritmer som minskar resursförbrukningen.
Så använder vi AI
Textproduktion
Vi använder AI för att skriva och redigera texter. Det hjälper oss att kommunicera mer skyndsamt och relevant.
Bildproduktion
Vi använder AI-verktyg för att skapa och redigera bilder och filmer som används i marknadsföring och kundkommunikation.
Analys och optimering
AI hjälper oss att analysera data och förbättra våra kommunikationsstrategier så att vi kan förstå och möta våra kunders och partners behov bättre.