Svenskarna vill inte gå lottlösa i jul

Lotter är en vanlig sista-minuten-julklapp, samtidigt visar en ny undersökning* från Svenska Spel att sex av tio som ger bort en lott vill ha något tillbaka om det blir en storvinst. Men enbart 13 procent vet hur ett giltigt avtal ingås. För att inte göra julen Triss-trist finns nu Triss Santa Klausul, ett färdigt avtal, för den som vill att delad vinst blir delad glädje.

[Triss avtal om dela vinster]

Varannan svensk har någon gång gett bort en Triss i julklapp och under julen skrapas det i snitt sex stycken per sekund – nästan en dubblering jämfört med under övriga året. Om skrapet visar sig vara en storvinst menar de flesta att de skulle glädjas med vinnaren, samtidigt som en femtedel skulle bli avundsjuka. Dessutom anser sex av tio att någon form av kompensation är på sin plats, det visar en ny undersökning som Norstats AB genomfört på uppdrag av Svenska Spel.

Vinstavtal?

Men tillvägagångsättet för att dela på vinsten kan bli en utmaning, då endast 13 procent av svenskarna vet hur partnerna ingår ett giltigt avtal för hur en vinst delas. Därför har Svenska Spel tagit framTriss Santa Klausul så att såväl lottköpare som lottmottagare enkelt kan ingå ett avtal som reglerar hur en eventuell vinst ska fördelas.

•••

Fler siffror från Svenska Spels undersökning

Svenskarna skulle helst ge bort en Triss till en släkting**

· Föräldrar 30 procent
· Partner 27 procent
· Andra släktingar 22 procent
· Syskon 17 procent
· Övriga: vänner (12%), svärföräldrar (11%), annan (9%), kollegor (3%) och chefen (0,5%)

**Respondenterna kunde ange upp till tre svar

Få svenskar vet hur man ingår ett giltigt avtal för att dela en vinst

· Hela 87 procent vet inte hur man ingår ett giltigt avtal för att dela en vinst

Majoriteten av svenskarna kan tänka sig att ge bort en Triss i julklapp i år

· 64 procent av svenskarna kan tänka sig ge bort en Triss i julklapp i år.

•••

Se bifogat för pressbild samt Triss Santa Klausul som pdf.

Triss Santa Klausul finns för gratis nedladdning här: https://www.svenskaspel.se/kampanj/triss

•••

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Svensson, PR Svenska Spel

070-0874540, johan.svensson@svenskaspel.se

*Om undersökningen
Svenska Spels undersökning genomfördes av Norstats AB:s webbpanel som når ett representativt urval av svenskarna. Undersökningen låg i fält mellan den 9 november och den 20 november 2018. Sammanlagt har 1 000 personer i åldern 18-75 besvarat frågorna.