Världens svenskaste spelbolag sticker ut hakan med ny kampanj
Samhällsansvar, stor sponsor av svensk idrott och statligt ägda – det är områden som Svenska Spel lyfter fram när koncernen positionerar sig inför omregleringen av den svenska spelmarknaden. Varumärkeskampanjen på temat ”Världens svenskaste spelbolag” startar den 12 november.
Från årsskiftet sker en stor förändring av den svenska spelmarknaden med en ny spellagstiftning som bland annat innebär att även utländska spelbolag kan söka licens för att erbjuda spel i Sverige. Svenska Spel välkomnar förändringen och förbereder sig genom att lansera en ny varumärkeskampanj.
– Nu när vi äntligen får konkurrera på lika villkor på spelmarknaden så vill vi tydliggöra att vi skiljer oss från många andra spelbolag. Vi är hela svenska folkets spelbolag, och det innebär till exempel att hela vinsten går tillbaka till staten och gör nytta för samhället, på så sätt tar vi samhällsansvar. Alla känner kanske inte till vad vi står för. Med vår nya varumärkeskampanj så visar vi att det har betydelse vilket spelbolag man väljer, säger Joakim Mörnefält, kommunikations- och hållbarhetsdirektör Svenska Spel.
Det nya konceptet heter ”Världens svenskaste spelbolag” och tar fasta på att Svenska Spel bedriver sin verksamhet på ett helt unikt sätt där det statliga ägandet, samhällsansvaret och närheten till idrottsrörelsen är några av grundpelarna.
– Svenska Spel är Sveriges äldsta spelbolag och har gjort spelandet till ett folknöje genom att erbjuda spel för alla. Med konceptet ”Världens svenskaste spelbolag” vill vi lyfta det svenska sättet att driva spelbolag på, det vill säga schyst, pålitligt och äkta – varvat med en portion humor och glimt i ögat. I konceptet vill vi också visa att vi är ett omtänksamt och inkluderande spelbolag. Alla är välkomna och vi har något för alla, säger Anna Fohlin, marknadschef koncernvarumärket Svenska Spel.
Med ”svenskaste” vill Svenska Spel också poängtera att koncernen ägs av den svenska staten, det vill säga hela svenska folket från norr till söder, och att alla intäkter går tillbaka till det svenska samhället.
– Vi har en unik position och den tar vi med oss in på den nya spelmarknaden. När de andra bolagen skriker så vill vi ha en lite mer sansad ton. Samtidigt är vi tydliga med att lyfta det vi är bra på och att vi faktiskt ser saker på ett lite annorlunda sätt. Ett exempel är att för oss är en bonus inte en spelbonus, utan en bonus som gagnar hela samhället, säger Anna Fohlin.
Om konceptet och kampanjen
Konceptet har tagits fram tillsammans med Bloomy. Kampanjen kommer att gå i tv, utomhus, digitala skärmar, SoMe och on-line. Fler filmer ser du här: