Svenska Spel – vinnare i Swedish Gambling Award
Svenska Spel är branschbäst på hållbarhet! Svenska Spels hållbarhetsarbete prisades på Swedish Gambling Award nyligen. Mer specifikt uppmärksammades de omsorgssamtal som görs till kunder där man identifierat ett förhöjt riskbeteende. Hållbarhetschef Scarlett Roa var på plats, och tog emot priset:
— Det är en ynnest att leda hållbarhetsarbetet på Svenska Spel med engagerade medarbetare som brinner för hållbarhet. Jag vill särskilt tacka våra kundkommunikatörer för den enorma insatsen de gör varje dag, Playscan-gänget som ihärdigt arbetar med utveckling av vårt spelansvar och riskbedömningsverktyg, samt medarbetarna på Kommunikation & Hållbarhet, säger hållbarhetschef Scarlett Roa.
Svenska Spel började arbeta med omsorgssamtal till kunder under 2017 och genomförde två lyckade pilotprojekt. I dag är samtalen en etablerad verksamhet där utbildade kundkommunikatörer arbetar dedikerat med frågan. De följer upp de överenskommelser som gjorts med kunden om att exempelvis ändra gränser eller att ta en paus från spelande. Svenska Spel arbetar även aktivt med uppföljning av samtalen och gör effektutvärderingar för att ständigt lära och utveckla verksamheten. Svenska Spel har även sedan många år tillbaka fysiska omsorgssamtal på Casino Cosmopol och där man pratar med med tusentals gäster varje år.
— Genom att ringa till kunder vi identifierat har ett förhöjt riskbeteende, eller som själva uppger att de har problem, vill vi vara med och utveckla vårt spelansvar. Många tidigare spelberoende har vittnat om hur de önskade att någon hörde av sig när de såg att spelandet eskalerade. Därför vill vi vara med och förebygga att spelandet urartar till ett osunt spelbeteende, säger Scarlett Roa.
Juryns motivering: ”Svenska Spel har genom proaktiva samtal kombinerat modern teknik med mänsklig kontakt. Genom att ringa till kunder där man identifierat ett förhöjt riskbeteende, har Svenska Spel med stort mod tagit spelansvaret till en ny nivå.”