Svenska Spel tärker banden till längdskidåkningen genom att bli partner till Ski Tour 2020. Foto: Mathias Bergeld / Bildbyrån

Svenska Spel stärker engagemanget kring svensk längdskidåkning – ny partner till Ski Tour 2020

Svenska Spel stärker banden till svensk längdskidåkning genom att gå in som partner till Ski Tour 2020.
– Det känns väldigt roligt och vi tar härmed ytterligare ett steg för att stärka vårt samarbete med svensk längdskidåkning, säger Nicklas Biverståhl, sponsringschef på Svenska Spel.

I somras blev Svenska Spel ny presenting partner till Svenska Skidförbundet och längdlandslaget. Nu tar spelbolaget ytterligare ett kliv i sitt engagemang kring längdskidåkning.

– Längdskidåkning ligger svenska folket och våra kunder varmt om hjärtat och miljontals tv-tittare sitter varje år, vecka ut och vecka in under vintern och följer landslagshjältarnas drabbningar i spåren. I och med partnerskapet med Ski Tour 2020 stärker vi banden med skidåkningen ytterligare och får så klart också bra exponering för vårt varumärke, säger Nicklas Biverståhl.

Ski Tour 2020 är en ny skandinavisk tävlingstour som avgörs i februari och som ingår i FIS Världscup 2020. Under sex tävlingsdagar, på fem olika arenor i både Sverige och Norge, kommer flera av världens bästa skidåkare att göra upp i längdspåren i Östersund, Åre, Storlien, Meråker och Trondheim. Evenemanget är tänkt att arrangeras varje mästerskapsfritt år.

– Att få Svenska Spel med på resan är extra roligt med tanke på deras inställning till sport och samhället, säger Patrik Svärd, partneransvarig på Ski Tour 2020.

Ski Tour 2020 är ett evenemang som sätter hållbarhetsfrågorna i fokus, bland annat genom att alla transporter av åkare kommer att ske med tåg. Och just satsningen på hållbarhet är viktig också för Svenska Spel.

– Ski Tour 2020 har verkligen tagit hållbarhetsfrågorna till en ny nivå, och det är något som vi värdesätter högt. Under vintern kommer vi tillsammans med längdlandslaget att lyfta just hållbarhetsfrågorna i olika kanaler och därför känns det extra roligt att vara partner till ett idrottsevenemang där hållbarhet ligger i fokus, säger Nicklas Biverståhl som också hoppas på att få se ett och annat genombrott av talangfulla svenska åkare under touren.

– I vårt samarbete med Svenska Skidförbundet ligger inte bara en satsning på längdlandslaget utan också på de åkare som siktar på att ta sig dit. Vi hoppas att någon, eller några, från Team Svenska Spel kommer att ta ytterligare steg under Ski Tour 2020, och kanske får vi se ett nytt genombrott från någon av talangerna i utvecklingslandslaget Team Svenska Spel. Det vore fantastiskt!

För mer information kontakta:
Svenska Spels pressjour, telefon 010-120 33 33

Svenska Spel är hela Sveriges spelbolag. Vi vill att spel ska vara till glädje för alla. Koncernen omfattar tre affärsområden: Sport & Casino med välkända varumärken som Stryktipset och Oddset, affärsområde Tur med favoriterna Triss och Lotto, samt Casino Cosmopol & Vegas med fyra internationella kasinon och Vegas värdeautomater på restauranger och bingohallar. Svenska Spel är Sveriges största idrottssponsor på både elit- och gräsrotsnivå. Koncernen har cirka 2 100 anställda, med huvudkontor i Visby. För mer information: www.svenskaspel.se