Svenska Spel stärker engagemanget i svensk fotboll – nytt avtal som samarbetspartner till Svenska Cupen
Svenska Spel och Svenska Fotbollförbundet förstärker samarbetet för att fortsätta utveckla Svenska Cupen för både herrar och damer. – Svenska Cupen involverar större delen av svensk fotboll och som Sveriges största idrottssponsor, från gräsrot till elit, är det självklart att vi vill vara med och göra det möjligt, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef Svenska Spel.
Svenska Cupen har arrangerats för herrarna sedan 1941 och för damerna sedan 1981. För två veckor sedan kunde BK Häcken lyfta cupbucklan hemma på Bravida Arena efter att ha finalbesegrat Eskilstuna United med 3-0 i damernas Svenska Cupen-final. Och i helgen avgörs Svenska Cupen på herrsidan när Hammarby och Häcken gör upp om titeln årets cupmästare – för vinnaren väntar sedan kvalspel till UEFA Europa League.
– Att ta hem Svenska Cupen innebär inte bara ära och berömmelse, den är också en väg ut i Europa – vilket ger ytterligare en dimension till hela turneringen, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet.
Svenska Cupen är unik i sin utformning där lag på olika nivåer i seriesystemet ges möjlighet att möta och mäta sig mot Sveriges främsta klubbar och lag.
– Det är det som gör Svenska Cupen så speciell och full av drömmar – chansen finns alltid, ibland lyckas faktiskt en av de mindre klubbarna besegra någon av de stora. Att vi har lyckats utveckla formatet och därmed ökat intresset för Svenska Cupen så pass mycket under senare år är oerhört glädjande – det hade inte varit möjligt utan stödet från Svenska Spel, säger Håkan Sjöstrand.
Fotbollen är med sina cirka 1,2 miljoner utövare en viktig samhällskraft. Stödet och engagemanget från Svenska Spel till Svenska Fotbollförbundet gör att fotbollen får ännu större möjlighet att bidra till ett bättre samhälle. Samarbetet kring Svenska Cupen ska bidra till och uppmärksamma de ideella krafter som gör stor skillnad inom fotbollssverige. Till exempel donerar Svenska Spel matchbiljetter till projekt som främjar integration och kamratskap genom att göra fotbollen tillgänglig för fler.
– Vi vill vara med och göra skillnad både på och utanför fotbollsplanen. Genom vårt engagemang och samarbete med Svenska Fotbollförbundet kring Svenska Cupen så har vi möjlighet att på olika sätt bidra till och uppmärksamma lokala projekt och det fantastiska ideella engagemanget inom fotbollsrörelsen. Till exempel genom olika typer av biljettaktiviteter som ger fler barn och unga chansen att se sina fotbollsidoler, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef Svenska Spel.
Avtalet löper över två år med möjlighet till ett års förlängning.
Läs mer om Svenska Spels sponsring av Svenska Fotbollförbundet.