Svenska Spel prisas för bästa influencer-kampanj

Svenska Spel och PR-byrån Jung Relations vann guld på Spinngalan i kategorin årets influencer-kampanj med PR-aktiviteten ”Berg flyttar ut”. Foto: Spinngalan

Svenska Spel och PR-byrån Jung Relations tog hem guld för PR-aktiviteten ”Berg flyttar ut” i kategorin årets influencer-kampanj på Spinngalan i går kväll.

I kampanjen lät Svenska Spel ett fans flytta in i landslagsspelaren Marcus Berg lägenhet under mästerskapet vilket skapade en enorm uppmärksammades både av nationell och internationell media.

– Det man kan konstatera var ju att årets fotbolls-VM var en stor framgång för alla och att vi trots all medial uppmärksamhet lyckades nå igenom bruset med kampanjen. En framgångsfaktor var att vi kunde jobba tätt tillsammans med fotbollsförbundet och Marcus Berg. Jag fick berättat för mig att de intervjuer som Marcus Berg gjorde med internationell media under VM uteslutande handlade om det verkligen stämde att han lät ett fans bo i hans lägenhet under mästerskapet. Vi lyckades verkligen göra Berg till världens mest älskvärda fotbollsproffs, Säger Johan Svensson, PR-ansvarig Svenska Spel.

I juryn satt: Johanna Lindskog-Lindell, Danske Bank, Micael Dahlén, Handelshögskolan, Alexander Mason, Cision, Per Frykebrant, Bellbird, Frida Dahlgren, Prime, Jim Carlberg, Tele2/Comviq, ordförande, Jenny Engström, STF, Helene Schöldsten, WSP, Marita Wengelin, Max Burgers, Rolf van den Brink, Dagens Opinion, Weronica Nilsson, Åhlens

Spinngalan är Sveriges största PR-gala.