Svenska Spel bakom e-sportens VM-satsning

Svenska Spel blir huvudsponsor för svensk e-sport

Svensk e-sport har tyngsta möjliga stöd inför kommande VM: I våras gick Svenska Spel in som e-sportlandslagets huvudsponsor. Sittande Magnus Jonsson, ordförande Svenska E-sportföreningen, Nicklas Biverståhl, sponsringschef Svenska Spel, stående Jimmy Sandberg, projektledare sponsring Svenska Spel och Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör Svenska Spel.

Sedan i våras är Svenska Spel huvudsponsor till e-sportlandslaget. Just nu vaskas landslagstruppen till VM fram i tuffa kval där ca 500 spelare på toppnivå ställer upp. Slutspelet i Stockholm 1-2 september avgör sedan vilka som får representera Sverige i Taiwan i november: 48 länder tävlar då om världsmästartiteln inför 15 000 besökare på plats och flera miljoner onlinetittare.

VM omfattar tävlingar i tre spel: first person-spelet CS:GO (Counterstrike), fightingspelet Tekken 7, och strategispelet League of Legends. Counterstrike och League of Legends spelas i femmanna-lag, Tekken är individuellt. Totalt är det alltså en elvamannatrupp som ska tas fram att representera Sverige i VM.

– Det blir som tre landslag i landslagstruppen, förklarar Jimmy Sandberg, projektledare på sponsring hos Svenska Spel och själv erfaren e-sportare.

Upplägget är inte så konstigt som det låter. Man kan jämföra med friidrotten, där alla i en mästerskapstrupp tävlar för samma landslag men i vitt skilda grenar. Men det finns en skillnad: Idag är det inte Sveriges största och bästa e-sportare som ställer upp i VM. Där liknar e-sporten snarare…ishockeyn!

– VM i e-sport har samma utmaning som hockey-VM med att få med de bästa spelarna, förklarar Jimmy. Där ser vi ju hur Tre Kronor har blivit bättre och bättre på att få NHL-spelarna att vilja ställa upp i VM. Svenska Spel vill hjälpa e-sporten till en liknande utveckling.

– När det gäller prissummor, så kan man inte jämföra VM med de största turneringarna. Ska man få toppspelarna att vilja vara med, så handlar det istället om att höja prestigen för landslaget, VM. Lagen som kvalar nu ligger på nivån precis under proffs-nivån. De är fortfarande extremt skickliga, men inte tillräckligt för att livnära sig på sporten.

Hur väl skulle Sverige stå sig om vi skickade vårt allra bästa lag?

– Det kan vända fort i e-sport, men då är vi topp 5 i världen, säger Jimmy.

Men för att Sverige ska nå toppen krävs alltså en långsiktig satsning på landslaget. Det är där som Svenska Spel kommer in, inte enbart med ekonomiskt stöd utan också med en tung kompetens när det gäller att ge landslagen optimala förutsättningar inför mästerskap.

– Vi hjälper förbundet och e-sportlandslaget till ett proffsigare upplägg. Såhär i början handlar det både om högt och lågt. Vi är mitt uppe i ett VM-kval och då behövs t.ex. snygga landslagströjor, backdrops, pressväggar och priser, men också rörlig content, tävlingar, ingame-grafik för Twitter och streaming-sajten Twitch…

– Längre fram är vår uppgift att stötta landslaget i förberedelserna inför VM med t.ex. bootcamps (träningsläger), utrustning, resa och logi. Det skiljer sig inte så mycket mot det stöd vi ger våra andra sponsrade landslag, men för e-sporten är det stort. Det ska bli mer attraktivt att dra på sig landslagströjan för Sverige.

Jimmy, du som själv är gammal e-sportare – hur förbereder man sig som spelare inför stora mästerskap?

– Det är som för vilken annan sport som helst. I Tekken där matcherna är en mot en så skaffar man sig en sparringpartner med liknande spelstil och kombinationer som din motståndare i VM. I lagspelen så handlar det om regelbunden träning för att få upp ett bra teamplay. Taktikgenomgångar, analysera motståndets styrkor och svagheter. Övrig tid är det bara att nöta, nöta, nöta individuellt så att alla moment i spelen sitter och reflexerna är på topp.

VM i e-sport

IeSF World Championships i Jakarta 2016. Nästa VM i e-sport avgörs i Taiwan i november 2018. E-sportlandslagets huvudsponsor Svenska Spel säkrar en optimal uppladdning för VM-truppen. (bild från SESF, Svenska E-sportföreningen).