Svenskt spelansvar på export – Schweiz fjärde landet för verktyget Playscan

Playscan, Svenska Spels verktyg för att identifiera och kommunicera med riskspelare, sprider sig internationellt. Efter avtal med norska spelbolaget Norsk Tipping, franska La Française des Jeux och svenska Miljonlotteriet så har nu även schweiziska Société de la Loterie de la Suisse Romande valt att använda Playscan.

Efter Norge, Frankrike och Sverige är Schweiz det fjärde landet som väljer spelansvarsverktyget Playscan. Hos schweiziska Société de la Loterie de la Suisse Romande gick systemet live i måndags. En viktig framgångsfaktor är det stora antalet användare. Genom att Playscan finns hos flera stora spelbolag, så analyseras årligen uppemot 6 miljoner spelare.

– Det ger oss djupa insikter kring riskspelande. Vi har väldigt bra möjligheter att till exempel testa alternativa typer av kommunikation mot kund och lära oss vad som ger bäst effekt. Ju större mängd användardata, desto bättre blir prediktionerna för den enskilde spelaren, säger Annika Hjälm, Site Manager för Playscan hos Svenska Spel.

De spelbolag som använder Playscan får en komplett lösning med både statistiska analyser av spelbeteende, ett färdigt kommunikationsgränssnitt och kontinuerliga uppdateringar av verktyget. Dessutom kan bolagen mäta effekt och utveckling av sina insatser mot riskfyllt spelande.

Playscan följer kunderna på individnivå. Bedömningen av risknivån utgår från spelarens eget beteende snarare än generella slutsatser. Det innebär att råden som ges är direkt kopplade till den enskilde kundens spelbeteende och därför blir mer relevanta.

Och verktyget tycks nå rätt personer. 2016 gjordes en oberoende utvärdering av Playscan baserad på data från nästan 10 000 användare. Den visade att det var just personer med högre risk för överdrivet spelande som använde Playscan mest. Men innebär det också att verktyget hjälper riskspelarna att ta tag i sina problem?

– Beteendeförändring är en process som kan ta väldigt lång tid. Men all forskning visar att det gäller att hela tiden ”peta” på problemspelarna, ge dem insikt och motivation att ändra sitt beteende. Och det är detta som Playscan gör. Nu fortsätter vi att undersöka hur vi bäst kan dra nytta av alla de insikter vi får genom verktyget. Framåt utvecklar vi ny funktionalitet för att i realtid kunna ge våra kunder en så säker och rolig spelupplevelse som möjligt, säger Annika Hjälm.