Nytt publikrekord i OBOS Damallsvenskan

18 537 åskådare såg Hammarby vinna det prestigefulla Stockholmsderbyt mot AIK på söndagen. Så många har aldrig tidigare sett en match i OBOS Damallsvenskan och det tidigare publikrekordet nästan fördubblades.
– En av anledningarna till att vi är huvudsponsor till Elitfotboll Dam och klubbarna i OBOS Damallsvenskan är just att bidra till ett ökat intresse. Därför är det väldigt glädjande när klubbarna, med Hammarby i spetsen, har kunnat mobilisera sina fans till en riktigt fotbollsfest. Det visar att intresset verkligen finns där, säger Sara Pettersson, projektledare för Svenska Spels samarbete med Elitfotboll Dam.

Det tidigare publikrekordet sattes 2008, när Linköpings FC tog emot Umeå IK. Då var 9 413 personer på plats. I går, 13 år senare, nästan fördubblades rekordet när Hammarby tog emot Stockholmsrivalen AIK på Tele2 Arena.

Bakom publiksuccén ligger ett mycket stort engagemang från såväl klubb och liga som supportrar.

– Vi har arbetat under några år nu för att bygga lagets och spelarnas varumärken på ett starkt sätt, att kommunicera kring vår kärnprodukt vilket är fotbollen. I takt med att våra supportrar kommer närmre laget och spelarna så ökar intresset stadigt – det har vi sett tydligt. Det har också skapat ett unikt supporterengagemang från både enskilda individer och grupper av supportrar som i allra högsta grad bidrar till att skapa det här intresset, säger Hammarby Fotbolls vice vd Markus Nilsson till efd.se.

– I Hammarby Fotboll tror vi starkt på att bygga en långsiktigt stark och hållbar verksamhet för vårt damlag och det är viktigt att vi gör det professionellt i alla led, inte minst kommunikationsmässigt. Att marknadsföra spelarna, laget och våra matcher för vad det är, alltså fotbollsmatcher är en viktig princip för oss som bygger riktigt värde! Det är det som gör att vi kan sälja 20 000 biljetter till en match som i går. När vi i klubben och våra supportrar samverkar på det här sättet är vi unika i svensk fotboll, det tycker jag, fortsätter Markus Nilsson.

Intresset för svensk damfotboll har ökat kraftigt de senaste åren. Under 2020 var den totala räckvidden för OBOS Damallsvenskan och Elitettan 276 miljoner, en fördubbling jämfört med året innan. Bara herrallsvenskan och SHL har högre räckvidder.

Att bidra till ökat intresse för damfotbollen är något Svenska Spel arbetat hårt för under lång tid.

– Svenska Spel har sedan länge ett stort engagemang i svensk damfotboll och vi har varit med på resan och sett hur intresset ökat år för år. Att vi nu fått uppleva drygt 18 500 personer på en match i OBOS Damallsvenskan är väldigt glädjande och ett tecken på att vårt arbete med att stärka damfotbollen också ger effekt. Jag kan inte annat än imponeras av Hammarbys gedigna arbete inför den här matchen, och jag hoppas och tror att det nya publikrekordet inte kommer stå sig i 13 år, säger Svenska Spels Sara Pettersson.