Ny bandysatsning på barn och ungdomar
En satsning för att utveckla och modernisera bandy för barn under 13 år. Det är målet med Svensk Bandys nya projekt ”Ny syn på barn- och ungdomsbandy”, som bland annat ska ta fram nya koncept för bandy.
I Svensk Idrotts strategi ingår att idrotten ska utveckla nya träning- och tävlingsformer och Svensk Bandy har dessutom som övergripande mål att fram till 2025 att bli en attraktivare idrott och därmed få fler utövare till sporten. För att lyckas på längre sikt startar Svensk Bandy nu ett omfattande projekt där man vill utmana synen på hur träning och tävling bedrivs med inriktning på barn under 13 år.
– Det känns oerhört inspirerande att starta detta projekt som jag ser som en nystart för att utveckla och modernisera bandy för barn. För Svensk Bandys del handlar det bland annat om att ta ett nationellt samlat grepp om hur vi tränar och tävlar med barn, då det just nu ser olika ut i olika delar av landet, säger Peter Hodor, generalsekreterare för Svenska Bandyförbundet.
– Vi är mycket positiva till att Svensk Bandy gör den här satsningen. Det innebär bland annat att man från förbundets sida kan jobba mer strukturerat och långsiktigt med att utveckla barn- och ungdomsbandyn. Som huvudsponsor till Svensk Bandy går det helt i linje med hur vi vill att förbundet jobbar med sin ungdomsverksamhet, säger Stina Packalén, projektledare Sponsring på Svenska Spel.
Nytillträdd projektledare är Johan Eriksson som har en bandybakgrund som spelare i Helenelunds IK och utbildning inom Sports Management från Umeå universitet. Han har tidigare jobbat på såväl Svenska Bandyförbundet som Stockholms Bandyförbund.
Projektet kan förverkligas bland annat med hjälp av finansiellt stöd från Svenska Spel och stimulansstöd från RF.
Läs mer om projektet hos Svensk Bandy.
Läs mer om Svenska Spels sponsring.