Guld till SFI-boken i världens största PR-tävling
I hård konkurrens kammade Svenska Spel, och PR-byrån Jung, hem guld i världens största PR-tävling, Sabre Awards. Med initiativet Sportsvenska för invandrare vann vi kategorin Multicultural Marketing.
– Sportsvenska för invandrare är ett sätt att synliggöra Svenska Spels samhällsengagemang. Det är ett initiativ som överträffat alla våra förväntningar och som visar att alla kan bidra för att inkludera fler människor, oavsett bakgrund och förutsättningar, i samhället och den svenska sportfamiljen, säger Svenska Spels VD Lennart Käll.
Sportsvenska för invandrare är en bok i svenska sportspråket som på ett litet annorlunda sätt lär ut svenska till nyanlända för att de lättare ska kunna bli en del av den svenska sportfamiljen.
Efterfrågan på boken har varit enorm. I dagsläget är tre upplagor tryckta, totalt 27 000 böcker. Över 12000 böcker är distribuerade till idrottsklubbar, bibliotek, skolor och organisationer som jobbar med integration.
För att möta efterfrågan lanserar vi inom kort en digital variant av boken.
– Jag är stolt över projektet och initiativet och att vi får den här bekräftelsen. Det visar att vi ligger helt rätt med vårt samhällsengagemang och vår förmåga att driva aktuella frågor, säger Anna Fohlin, varumärkesansvarig Modervarumärket.
Boken är framtagen av Svenska Spel tillsammans med våra fem sponsrade idrottsförbund och kvalitetssäkrade av Lernia och ABF Stockholm.