Elon Sveavägen först ut när Svenska Spel börjar med ny ombudskanal
Svenska Spel bryter ny mark vad gäller återförsäljare då Elon på Sveavägen i Stockholm börjar erbjuda Triss till sina kunder. Det är första gången som Svenska Spel samarbetar med en sällanköpskedja.
– Det ska bli ett jättespännande samarbete, säger Carolina Swaffer, chef Retail och Kundservice på Svenska Spel.
Historiskt har Svenska Spel haft tre typer av ombud: klassiska spel- och tobaksbutiker, livsmedelsbutiker och ”på språng”-butiker, till exempel bensinmackar. Men med en förändrad marknad öppnas också möjligheten för nya typer av ombudssamarbeten och för första gången börjar bolaget nu samarbeta med en butikskedja som erbjuder sällanköpsvaror, Elon.
Först ut blir Elons butik på Sveavägen i Stockholm. Där kommer man från och med nu att erbjuda Triss, Sveriges mest sålda skraplott, till sina kunder, något som Kalle Cers, ägare av sex Elonbutiker i Stockholm och Mälardalen, ser fram emot.
– Jag tycker att det är kul att testa saker och jag tror att det kommer bli riktig, riktigt bra. Om ett halvår kan det bli naturligt att köpa Triss hos oss. Kollar man hur många det är som går förbi vår butik så finns det en solklar möjlighet, säger han och berättar att det avgörande för honom när han valde att börja samarbeta med Svenska Spel, var möjligheten att bara erbjuda den vanliga Triss 30 och kampanjlotter.
– Vi måste kunna koncentrera oss på två artiklar. Det måste vara lätthanterligt för dem som jobbar.
Perfekt gåva
Många av de kunder som besöker Elon på Sveavägen är stamkunder. De köper en ny tvättmaskin vart tionde år, men när de väl är i butiken köper de också andra varor av mer förbrukningskaraktär, berättar Kalle Cers. Där tror han att Triss kommer passa väldigt bra in i sortimentet.
– Handlar du hos oss så handlar du här hela livet. Med Triss kan vi få tillbaka kunderna oftare och därmed öka det spontana handlandet, tror Kalle Cers.
Han menar också att Triss är en perfekt gåva, vilket gör att det är en utmärkt produkt att ha som komplement i sortimentet.
– Kunden förväntar sig att lotterna ska finnas. Man letar nästan efter dem hos stora kedjor. Ska jag iväg på födelsedagsfirande eller middag, då har jag löst det problemet också. Det är den perfekta gåvan till vuxna människor som har allt. Och man har ju faktiskt en chans, man kan ju vinna, säger Kalle Cers och får medhåll av Svenska Spels Carolina Swaffer.
– En stor andel av Trissförsäljningen är just gåvor och det är också något som vi verkligen satsar på. En annan stor fördel med att sälja Triss är att det är ett sätt att få tillbaka kunder in i butiken för att lösa in vinster, säger hon.
Drömmer om storvinsten
Att Svenska Spel nu börjar vidga blickarna mot nya typer av återförsäljare är en viktig del i bolagets utveckling. Ombudsledet står för en mycket stor del av företagets försäljning.
– Vi går in i en helt ny bransch i och med samarbetet med Elon, så det här är väldigt stort för oss. Elon vågar bana vägen för andra och det ska bli ett jättespännande samarbete som det ska bli intressant att se hur det utvecklas, säger Carolina Swaffer.
Det finns flera olika förhoppningar vad gäller hur samarbetet ska utvecklas. Kalle Cers lyfter fram att Triss kan bli Elons chans att få in fler kunder i butiken, men den största drömmen är att någon av deras kunder ska skrapa fram en riktigt stor vinst.
– Drömscenariot är ju att se någon som skrapar Triss i tv och som säger att lotten köptes hos Elon på Sveavägen. Då har jag varit nöjd, säger han glatt.
För Svenska Spels del handlar det om att få ett lyckat samarbete, som dock måste få ta tid att sätta sig.
– Det kan ta tid att få igång det här, kunderna måste vänja sig vid att kunna köpa sina Triss hos Elon, men det finns stora möjligheter att få igång riktigt bra försäljning. Vi drömmer om att bli en naturlig samarbetspartner till hela Elonkedjan, säger Carolina Swaffer.