BP-mittfältaren efter uppskattad matchfixningsutbildning: ”Nu har vi koll på läget”
Intresset för damfotboll ökar kraftigt och med det också intresset för att spela på matcherna. Men inget gott som inte har något ont med sig. Med ett ökande intresse ökar också risken för matchfixning. Därför utbildades i går spelarna och ledarna i Brommapojkarnas damlag i ett högaktuellt ämne.
– Nu vet jag vad jag ska göra om jag skulle komma i kontakt med det här, säger mittfältaren Eldina Ahmic.
Matchfixning är vid sidan av dopning det kanske största hotet mot idrotten och ämnet är ständigt aktuellt. Under våren har det diskuterats flitigt i Sverige då bristen på internationella spelobjekt fick hela världens spelbolag att rikta blickarna mot Sverige och träningsmatcher i låga divisioner.
Hittills har matchfixarna mest varit fokuserade på herridrott, men i och med att intresset för damidrott i allmänhet, och damfotboll i synnerhet, ökat kraftigt de senaste åren har också risken för manipulation av matcher mellan kvinnor ökat ordentligt.
Därför har Svenska Spel, huvudsponsor till såväl Svenska Fotbollförbundet som till klubbarna i OBOS Damallsvenskan och Elitettan, initierat en utbildning för spelare och ledare i landets två högsta divisioner. Syftet med utbildningen är att informera om riskerna med matchfixning och vad man ska göra om man kommer i kontakt med problemet.
– Vadhållning på damfotboll har ökat väldigt kraftigt de senaste 1-2 åren och med det finns en risk att problematiken med matchfixning följer. Det är viktigt att spelare och tränare i våra elitklubbar blir medvetna om problematiken och förstår att matchfixning även kan drabba damfotbollen, säger Johan Claesson, Integrity Officer på Svenska Fotbollförbundet.
”Bra och lärorikt”
Under våren har han besökt ett antal av klubbarna och i går var det Brommapojkarnas tjejer som fick besök av matchfixningsexperten.
– Det var bra och lärorikt, säger BP:s mittfältare Eldina Ahmic.
Hon och hennes lagkamrater fick höra mer om vad matchfixning faktiskt är. Något hon insåg var att det här faktiskt kan hända vem som helst.
– Vi fick veta vilka de går på, vilka som utsätts. Man kanske tänker att det inte händer en själv, men det kan det ju.
– Det var lite läskigt när han pratade om tre unga tjejer i Belgien som blivit erbjudna en halv miljon kronor var. Det är sådant man tänker inte händer och det var obehagligt.
Säg nej!
Eldina själv känner ingen större rädsla för att bli kontaktad av någon eller några som vill att hon agerar på ett visst sätt i en match, men hon är glad att hon nu efter utbildningen vet att det faktiskt kan hända, och också hur hon ska agera om det händer.
– Det känns långt borta, men man fick ju en bättre bild av det i går.
Och det man ska göra är att säga nej.
– Ja, man ska säga nej på en gång samt kontakta lämplig person som man har förtroende för inom sin förening. Man kan också direkt kontakta oss på Svenska Fotbollförbundet, säger Johan Claesson.
Han berättar att spelarna verkligen tog till sig budskapet på ett bra sätt, men att de till viss del blev förvånade över att matchfixningshotet trots allt är så stort som det är.
– De var positiva till att de fick information om problemet samtidigt som de tog emot den med viss förvåning och oro att matchfixning även kan drabba dem och inte bara herrspelare.
Eldina Ahmic menar att utbildningen var både viktig och informationsrik.
– Jag tycker det är väldigt viktigt och det är bra att man går ut och utbildar. Nu vet vi alla vad som gäller och har koll på läget, säger hon.
Stenhårt arbete mot matchfixning
Svenska Spel arbetar stenhårt i kampen mot matchfixning. Under våren har spelbolaget, förutom utbildningarna hos elitklubbarna i OBOS Damallsvenskan och Elitettan, också skickat ut en digital utbildning till drygt 2 300 fotbollsklubbar som är anslutna till sponsringsinitiativet Gräsroten.
– Vi på Svenska Spel arbetar väldigt hårt för att motverka matchfixning. Det är inte bara ett hot mot idrotten, kraftfulla åtgärder mot matchfixning ligger även i konsumenternas, spelbranschens och hela samhällets intresse. Därför är det för oss väldigt viktigt att idrottare och ledare på alla nivåer får kunskaper för att kunna stå upp mot matchfixarna och det är därför vi har den här typen av satsningar i våra samarbetsavtal med Sveriges idrottsorganisationer, säger Nicklas Biverståhl, Sponsringschef på Svenska Spel.