948 000 kronor ska öka jämställdheten inom svensk fotboll

Svenska Spels hållbarhetschef Scarlett Roa Brynildsen lämnar över en check till representanter från Husqvarna FF.
Photo: Simon Hastegård/BILDBYRÅN

Svenska Fotbollförbundets initiativ Alla är Olika-Olika är Bra – som möjliggörs av Svenska Spel – betalar ut sammanlagt 948 000 kronor till fotbollsklubbar som genom projekt vill satsa på jämställdhet och integration. Av dessa ingår bland annat Husqvarna FF som fick ta emot en check under landskampen mot Tyskland på Friends Arena.

– För oss på Svenska Fotbollförbundet är det en självklarhet att vi ska arbeta med jämställdhet och mångfald. För ju fler som blir en del av vår fotbollsfamilj, desto bättre mår både våra ungdomsverksamheter och landslag. Initiativet Alla Är Olika-Olika är Bra är ett sätt för oss och Svenska Spel att möjliggöra för klubbar runt om i Sverige att satsa extra på dessa viktiga frågor, säger Håkan Sjöstrand, Generalsekreterare Svenska Fotbollförbundet.

Husqvarna FF är en klubb som blir beviljad pengar för deras fotbollsverksamhet och projekt Smeden – de fyra hörnstenarna. Klubben har under lång tid arbetat med integration och jämställdhet och dessa frågor är idag en central del av verksamheten. För detta och kommande satsningar får de totalt 80 000 kronor.

– Ett exempel på vad föreningen gjort är att arrangera en heldagscup med 35 lag bestående av spelare med olika typer av funktionsvariationer. Ungdomar från våra ordinarie träningsgrupper hjälpte till, vilket gjorde att de fick en konkret bild av att alla kan ha roligt och utöva fotboll oavsett personliga förutsättningar. Pengarna från Svenska Spel och Alla är Olika-Olika är Bra är värdefulla eftersom de innebär att vi kan utveckla föreningen ytterligare och satsa mer på olika aktiviteter i syfte att främja utvecklingen av så många som möjligt, säger Örjan Johnsson, Husqvarna FF.

Fakta: Alla Är Olika-Olika är Bra arbetar för att fler ska kunna vara en del av svensk fotboll. För att få fler fotbollsklubbar att satsa inkluderingsprojekt betalar initiativet med hjälp av huvudsponsorn Svenska Spel ut totalt 948 000 kronor till 42 projekt.