Elitfotboll Dam lyfter unga tjejers fotbollsvardag
Unga tjejer utsätts ofta för glåpord och förolämpningar på fotbollsplanen. Nu vill Elitfotboll Dam (EFD) tillsammans med klubbarna i OBOS Damallsvenskan och Elitettan belysa problemet. Under 8-14 april kan besökare på Centralstationen i Stockholm kliva in i ett specialdesignat rum för att på plats få uppleva vilka attityder unga fotbollstjejer kan mötas av på planen.
– Med oss dit har vi en stor kub, och i den har vi samlat unga tjejers fotbollsvardag för att alla ska kunna ta del av den. Det är ingen mysig upplevelse. Men vi har också samlat allt det arbete vi gör för förändring. Att besöka kuben kommer att väcka både eftertanke, diskussion och bra samtal. Det är jag övertygad om, säger Linda Wijkström, kommersiell chef på Elitfotboll Dam.
Svenska Spel – som är Elitfotboll Dams huvudsponsor – har länge jobbat med att förbättra unga tjejers förutsättningar på fotbollsplanen.
– Det är jättebra att klubbarna lyfter problemen som unga fotbollstjejer måste hantera. Tillsammans kan vi förändra attityder och komma tillrätta med problemen, säger Nicklas Biverståhl, sponsringschef på Svenska Spel.
Vad gör Svenska Spel för att förbättra situationen för unga fotbollstjejer?
– Svenska Spel är fotbollens huvudsponsor och har genom åren jobbat strukturerat med att göra den mer inkluderande. Det finns några exempel som tydligt visar att vi är engagerade både på bredd- och elitnivå. Breddprojektet Alla är Olika – Olika är bra, syftar till att inkludera fler, framför allt tjejer, i fotbollsfamiljen. Sedan har vi talangprogrammet Tipselit som syftar till att ge unga fotbollstalanger bättre förutsättningar i sin elitsatsning. Det projektet driver vi tillsammans med Svenska Fotbollförbundet och EFD. Vi har också möjliggjort Svenska Spel F19-serien som är en rikstäckande serie där tjejer mellan 16-18 år. Där får de rätt matchmiljö för bästa tänkbara utveckling, säger Nicklas Biverståhl, sponsringschef på Svenska Spel.