Tillsammans har vi koll

Personer som inte ska spela, till exempel barn och ungdomar, kan behöva vår hjälp med att hålla sig borta från det. Säg nej när någon vill låna ditt bank-ID för att spela. Tillsammans hjälps vi åt att ha spelkoll.

Allt fler köp görs online, det innefattar även köp av produkter och tjänster som av olika anledningar har åldersgräns, exempelvis alkohol, läkemedel och spel. Om en kund till Svenska Spel vill köpa ett spel eller en lott hos ett av våra spelombud, behöver de kunna uppvisa att de är över 18 år. Och på våra kasinon behöver våra gäster registrera sig vid entrén och vara minst 20 år.

För att spela på våra spel online behöver våra kunder istället registrera ett konto som i sin tur är kopplat till ett bank-id. Det händer dock att vi får indikationer på att det är någon annan än den som har kontot som spelat.

Det kan till exempel handla om en kund som har en spelpaus, men ändå vill spela och som därför ber eller till och med övertalar eller hotar en vän eller familjemedlem för att få logga in på deras konto istället.

Men det kan också handla om föräldrar, syskon eller vänner som lånar ut sitt bank-id till en minderårig. Det är oroväckande att nästan sju procent av alla 16-17-åringar uppgav att de hade spelat om pengar på internet, när frågan ställdes i Folkhälsomyndighetens undersökning Swelogs för några år sedan. Detta trots att spel om pengar är förbjudet för personer under 18 år.

Men vi behöver hjälpas åt och det krävs att vi alla tar vårt ansvar för vad som sker i våra hem. Vi behöver ha koll på vad våra bank-id:n används till, så att personer som inte ska spela får hjälp att hålla sig borta från spel.

Lyssna på Janne Andersson – tillsammans har vi spelkoll!

Se filmen med Janne Andersson här.

KAJSA NYLANDER
Hållbarhetschef Svenska Spel