Starkare konsumentskydd när spelbolag får ökad möjlighet att behandla personuppgifter

Spellagens krav på omsorgsplikt är en bra sak. Omsorgsplikten innebär att svenska spelbolag är skyldiga att skydda kunderna mot överdrivet spelande och vidta åtgärder för att hjälpa kunden att minska sitt spelande när det finns anledning till det. På så vis kan vi få en hållbar svensk spelmarknad där kunderna spelar för nöjes skull.

Men för att vi ska kunna motverka överdrivet spelande behöver vi ha koll på våra kunders spelbeteende. I praktiken innebär det att vi måste kunna samla in och analysera en stor mängd data och personuppgifter.

Ett exempel: Om vi har ett samtal eller en annan kontakt med en kund där det framkommer att kunden inte känner sig ha kontroll över sitt spelande, så sätter vi in åtgärder för att hjälpa till att begränsa spelandet. Men ska vi kunna följa upp utvecklingen och vid behov sätta in ytterligare åtgärder behöver vi kunna spara uppgifterna om kunden.

Ett annat exempel på behandling av personuppgifter är om en kund vill spela för belopp över 10 000 kronor per månad. Då gör vi på Svenska Spel en kontroll hos Skatteverket för att bedöma om kunden verkligen har tillräckligt höga inkomster för att kunna spela på den nivån.

Det är alltså ett krav enligt spellagen att fånga upp risk- och problemspelande. Men tyvärr har det funnits en otydlighet i lagstiftningen. Uppgifter om kunders risk- och problemspelande klassas som ”uppgift om hälsa” och räknas som känsliga personuppgifter enligt GDPR. De är förbjudna att hantera om det inte finns en legal grund. Det har varit otydligt om spellagen har gett det stöd för behandling av de personuppgifter som krävs för att uppfylla omsorgsplikten utan att samtidigt bryta mot GDPR.

Vi har påtalat problemet till Spelinspektionen och fått stöd av Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, som tidigare påpekat att spellagen har brister när det gäller hantering av personuppgifter.

Nu har regeringen glädjande nog lagt fram en promemoria som kommer att rätta till detta. Promemorian konstaterar att det i dagsläget ”finns en osäkerhet kring vilka personuppgifter som licenshavarna får behandla inom ramen för sitt arbete med omsorgsplikten” och att ”denna osäkerhet begränsar även Spelinspektionens möjligheter att ställa krav på licenshavarnas omsorgsplikt.”

Därför föreslår man en ”komplettering av spellagen så att det framgår att licenshavaren får behandla personuppgifter /– – –/ för att kunna motverka överdrivet spelande.”

Kompletteringen motiveras med samma prioritering som vi valt på Svenska Spel utifrån omsorg av våra kunder:

”Intresset av att skydda den enskildes hälsa bedöms i detta sammanhang vara större än behovet av skydd för den personliga integriteten.”

Ändringarna som regeringen föreslår bedöms också vara förenliga med EU:s dataskyddsförordning eftersom ”de personuppgifter som föreslås få behandlas bedöms vara adekvata, relevanta och inte för omfattande i förhållande till de ändamål för vilka de behandlas.”

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2024 och är mycket välkomna från oss på Svenska Spel. En ökad tydlighet gör det lättare för hela spelbranschen att göra rätt och inte tveka kring den viktiga uppgiften att skydda kunderna. En hållbar spelmarknad kräver ett starkt konsumentskydd.

KAJSA NYLANDER
Hållbarhetschef, Svenska Spel