Spelberoendeföreningarna bekräftar bilden från Stödlinjen: nätkasino utgör största risken
Svenska Spel besöker kontinuerligt spelberoendeföreningar i Sverige
Avdelningen Spelansvar och Hållbarhet inom Svenska Spel har under våren besökt spelberoendeföreningar i Stockholm, Göteborg, Trollhätta, Malmö, Halmstad och Borlänge. Vid besöken har stödpersonerna svarat på några frågor som sammanställts nedan. Det är viktig information som vi tar vidare och ser på om det finns något vi behöver förändra inom spelansvaret.
Henrik Armus, Riksförbundet Spelberoendes nya ordförande berättade att målet för förbundet är att framöver starta upp flera föreningar och stärka upp i norra Sverige. De försöker också hitta nya samarbetspartners som t ex BRIS. De har under senare år även startat flera kvinnogrupper. De kommer att hålla flera seminarier under Almedalsveckan.
Nedan följer en sammanfattning på vad Spelberoendeföreningarna anser om våra spelansvarsverktyg och vad de önskar vi borde göra samt skräckhistorier från spelbolagskontakter med problemspelare som besökarna har uppgett till stödpersonerna.
Vad kännetecknar en typisk besökare?
En klassisk besökare är man 18-24 år. Det är oftast föräldrar som kontaktar föreningen. De har stora lån utan säkerhet samt flertal SMS-lån, nätkasino utgör den största risken men mans er också att problematiken med datorspelande är ökande.
Nätkasino utgör största risken
Ca 70% av besökarna till spelberoendeföreningarna uppger att de har problem med nätkasino och 30% problem med livespel samt några fåtal med Vegas, Casino Cosmopol och trav.
Bra spelansvarsverktyg – det är enkelt att stänga av sig hos Svenska Spel
Besökarna gillar Svenska Spels spelansvarsverktyg framförallt är det avstängningsmöjligheter men också obligatorisk registrering på allt spelande som anses vara mest effektivt. Det är även positivt med att kunna stänga av sig 3 år på kasinona. Besökarna saknar att det inte finns en stoppknapp vid allt spelande, erbjudande att kunna stänga av sig vid större vinst samt efterfrågar uppföljningssamtal efter avstängning oavsett pauslängd. Om besökarna fick önska något av oss så är det att vi bör kontakta spelare som befinner sig i riskzonen samt att Vegasmaskiner inte ska finnas i alkoholmiljöer.
Spelreklamen är oetisk, falsk och aggressiv – man går igång på bonus och rabatter – men det är berättigande med måttfull reklam för gröna spel
Reklam från utländska spelbolag anses vara oetisk, falsk och aggressiv. Besökarna går igång på bonus och rabatter fastän de tycker det är fel så kan de inte låta bli att bli lockade. Man tycker att berättigad reklam kan vara för gröna spel men måttfullt. Spelberoendeföreningarna skulle vilja vara med som avsändare vid ansvarskampanjer och gärna vara mera synliga hos våra ombud.
Vad driver spelproblem?
Tillgänglighet och enkelt att låna pengar driver spelproblem.
Nya lagar kommer hjälpa till i Spelberoendeföreningarnas arbete
De tycker att den nya spelutredningen får ett starkt konsumentskydd vilket är positivt och hoppas på regler för t ex fakturaspel och att kanaliseringen blir lyckad. Den nya socialtjänstlagen kommer att hjälpa till i deras arbete och de tror och hoppas att deras experthjälp kommer att behövas och efterfrågas.
Skräckexempel från spelbolag som kontaktat spelarna enligt Spelberoendeföreningarna:
- Spelbolag A var superkrångligt att porta sig, försökte ringa men det gick inte utan man var tvungen att maila, men det finns ingen mailadress synlig.
- Spelbolag B ringde upp en spärrad spelare från göteborgsnummer och erbjöd honom 1500 kr i bonus om han satte in 94 kr, han behövde bara omsätta pengarna 30 gånger istället för 35 gånger lockade de med.
- Telefonoperatören spärrade mobilbetalningar, men det gick ändå att spela på mobilfaktura på spelbolagen, men inte betala parkeringsavgift eller Blocketannons.
- Spelbolag C ringde upp en spelberoende före detta kund som spärrat sig och varit spelfri nästan ett år och erbjöd honom 20 000 kr gratis. Han började spela igen och drog på sig en halv miljon i skulder.
- Spelbolag D skickade ut bonuserbjudande trots att personen var spärrad vilket resulterade till återfall efter 6 månaders spelfrihet.
- Spelbolag E skickade grattis till vinsten och utbetalningsinformation och avslutade mailet med att uppmana personen till fortsatt spel så att han kunde vinna ännu mer.
- Spelbolag F ringde upp en kvinna som varit spärrad några månader och sa att de kunde ordna bort spärren och fixa så hon kunde börja spela igen. Spelbolaget erbjöd bonusar eftersom hon var en storspelare och det ville de ”belöna”.
- Spelbolag G – Vilseledande mail som ser ut som Svenska Spel och Lotto skickades till Göteborgs spelberoendemail med rubrik: ”Meddelande ifrån svenskt lotto” [info@x.com].
- Spelbolag H betalade inte ut högvinst och svarade inte på mail trots att de hade alla uppgifter som behövdes för utbetalning. Det stod att utbetalning var pågående i flera dagar men att det gick att ångra sig och till slut gjorde personen det och började spela igen. Så fort pengarna var slut hörde de av sig och beklagade att han spelat bort allting och erbjöd en del freespins.