Så påverkas du som kund av regeringens förordning

Den 2 juli börjar en tillfällig regeringsförordning att gälla. Syftet är att förstärka spelansvarsåtgärderna för kommersiellt onlinespel med anledning av coronapandemin. Här förtydligar vi vad det innebär för våra kunder under perioden 2 juli–31 december 2020.

  • Insättningsgränsen vid spel på onlinekasino får uppgå till högst 5 000 kronor per vecka
    Alla kunder som sätter in mer än 5 000 kronor per kalendervecka blir spärrade från nätcasino, bingo och poker resten av veckan.
  • Motsvarande förlustgräns ska gälla vid spel på värdeautomater
    För kunder som idag har en förlustgräns på mer än 5 000 kr/vecka på Vegas sänks den till 5 000 kr/vecka.
  • Det ska även vara obligatoriskt för spelarna att ange gränser för speltiden vid spel på onlinekasino och värdeautomater
    Det innebär att alla våra kunder som vill spela nätcasino, bingo, poker eller Vegas måste ha tidsgränser.
  • Bonusar som erbjuds av licenshavare som tillhandahåller onlinekasino och värdeautomater får uppgå till högst 100 kronor
    Det innebär ingen förändring för våra kunder då vi inte erbjuder bonusar för dessa spel.

Vårt främsta fokus är att erbjuda en rolig, trygg och säker spelmiljö

Precis som många andra, känner vi en oro för ökat riskspelande under och efter coronapandemin. Många tillbringar mer tid i sina hem och den psykiska hälsan kan påverkas av de negativa konsekvenserna av pandemin. Vi följer detta noggrant och analyserar speldata kontinuerligt, vilket ger oss en god insikt i nuläget. Under coronapandemin har vi tillsatt en expertgrupp som löpande analyserar om det skett några förändringar i våra kunders spelande. Vi har ännu inte sett några tecken på ett ökat riskspelande hos våra kunder, utan den stora majoriteten har ett sunt spelande. Läs gärna vår senaste hållbarhetsblogg om våra kunders spelande under coronapandemin: https://om.svenskaspel.se/hallbarhet-i-fokus/gladjande-minskning-av-riskspelandet/

Spelansvaret är och har under många år varit en viktig del av vår företagskultur. Vi genomför löpande förbättringsåtgärder för att säkerställa att vi gör allt vi kan för att våra kunder ska ha koll på sitt spelande och spela för nöjes skull. Vi har infört särskilda spelansvarsåtgärder för dem som visar tecken på ett riskfyllt spelande eller som själva uttrycker behov av det.

Några exempel på hur vi arbetar med spelansvar på Svenska Spel:

  • Vi erbjuder självtester på flera språk till samtliga kunder – det genomförs cirka 70 000 självtester per år.
  • Vi erbjuder veckovis individanpassad information till alla våra kunder om deras spelbeteende.
  • Vi kontaktar kunder som visar tecken på riskfyllt spelande, antingen via personliga meddelanden på spelsajten, via brev, telefon eller fysiska samtal på våra casinon. Vi genomför årligen flera tusen omsorgssamtal med kunder som:
    • Uppvisat ett riskspelande, baserat på spelbelopp, särskilda beteenden eller kundens ålder.
    • Uppgett att de har ett riskspelande i våra självtester.
    • Haft en spelpaus på minst ett år och vill börja spela igen.
  • Vi spärrar spel i realtid vid överdrivet spelande på nätcasino, med krav på självtest för att få spela vidare.
  • Vid större förluster på nätcasino inträffar i realtid en obligatorisk tidsbegränsad spelpaus för att kunden ska stanna upp och reflektera.
  • Vid högre förluster får Vegaskunder ett meddelande direkt i automaten om senaste tidens konsumtionshistorik, tillsammans med en reflekterande fråga.
  • Vi erbjuder professionellt KBT-stöd till kunder som efter individuell bedömning uppvisat tydliga tecken på spelproblem.
  • Vi erbjuder möjlighet till att ta spelpaus per spelkategori på 3, 6, 12 och 36 månader.
  • Genom vårt forskningsråd delar vi varje år ut fem miljoner kronor till oberoende forskning om spel och förebyggande insatser mot spelproblem och är genom våra analyser av speldata med och bidrar till framsteg som görs inom spelberoendeforskningen.

Spelansvar handlar inte enbart om att erbjuda olika typer av stöd och verktyg för en trygg spelupplevelse, det handlar också om att välja bort vissa typer av försäljningsformer. Vi har bland annat valt bort följande:

  • Vi gör ingen extern marknadsföring av spel som Vegas, fysiska casinospel eller nätcasino.
  • Vi erbjuder varken välkomstbonusar eller VIP-program i våra casinospel eller värdeautomater.
  • Våra slotmaskiner och Vegasautomater har varken auto-play eller auto-refill.
  • Vi har aldrig något annat än det lägsta insatsvärdet förinställt på våra spel. På våra Vegasautomater är insatsvärdet alltid noll.

På Svenska Spel kommer vi att fortsätta följa våra kunders spelbeteende noga och vid behov vidta ytterligare åtgärder. Vårt mål är att behålla spelglädjen för våra kunder genom att på ett omtänksamt och positivt sätt ge rätt stöd och verktyg så att man som kund har möjlighet att reflektera över sitt spelbeteende och ha koll på tid och pengar. Vi vidareutvecklar kontinuerligt våra spelansvarstjänster så att våra kunder kan göra medvetna val om sitt spelande och spela för nöjes skull. Omsorgen om våra kunder går alltid i första hand för oss.

KAJSA NYLANDER
Hållbarhetschef, Svenska Spel