På nordisk konferens om spel och spelproblem i Reykjavik
Med sommar, semester och en intensiv start på hösten har denna blogg fått ta sig en liten vilopaus, men nu kan jag äntligen berätta om årets SNSUS.
SNSUS står för Stiftelsen Nordiska Sällskapet För Upplysning Om Spelberoende och i år hölls den 13:e nordiska konferensen om spel och spelproblem i Reykjavik på Island. Under tre intensiva dagar fick mina kollegor och jag chansen att lyssna på föreläsare, inte bara från Norden, utan hela världen. Vi fick även möjlighet att hålla föredrag inom våra områden, och det vi själva jobbar med.
Att få denna chans att få träffa andra människor som också brinner för spelansvaret och hur vi utvecklar det framåt för att förebygga spelproblem var en värmande upplevelse. Jag fick utbyta tankar och idéer med människor från så många olika håll; från andra spelbolag, från forskare, från spelberoendeföreningar, och till och med lyssna på Islands före detta inrikesminister, Ögmundur Jónasson, som berättade om hur Island har jobbat med spel och spelproblem.
Dagarna var uppdelade i stora föreläsningar på förmiddagarna, och eftermiddagarna innehöll workshops inom olika ämnen med kortare föreläsningar.
Då årets konferens sträckte sig över tre dagar, så är det svårt att återge alla fantastiska presentationer, men jag vill ändå passa på att skicka med er ett axplock av det jag själv fick inspiration av att få lyssna på.
- Paul Delfabbro, professor vid University of Adelaide i Australien, höll en spännande föreläsning om hur Australien just nu ser över lagar och regler kring spelande, och att de då vänder sig till Europa och framför allt Norden för att ta del av våra erfarenheter. Det beror på att vi här uppe i norr har flera olika exempel på hur spelmarknaden kan regleras. Ett land har monopol, ett har halvmonopol, två har öppen spelmarknad med licenssystem och ett ger endast licens till ideella aktörer.
- Leon Y. Xiao, PhD Fellow vid IT University of Copenhagen i Danmark, berättade om sin forskning kring loot boxes och hur lagarna har utvecklats kring spelens användande av dessa. Han redogjorde för hur olika länder ser på loot boxes, och om de ska klassificeras som hasardspel eller inte.
- Tanja Sween, Senior adviser RG för Norsk Tipping i Norge, informerade om ”Spillepuls” som är Norsk Tippings datadrivna verktyg i realtid för att ge kunderna den bästa kollen och kontrollen över sitt spelande. Hur de har testat flera olika modeller, för att konstant utveckla verktyget och för att kundens egna spelvanor ska ge de bästa reflektionerna och förslagen på förändring.
- Daniela Johansson, Chief Responsibility Officer, Deputy CEO för PAF på Åland, presenterade hur de har implementerat spelgränser och resultatet av det. PAF:s modell innebär att kunderna får en årsbudget, och det var intressant att höra deras tankar kring att använda sig av en sådan modell än andra alternativ.
- Lars-Henrik Mangen, utredare inom spelansvar på Svenska Spel, talade om vår implementering av uppföljningssamtal, hur vi arbetar med dessa, och vad det kan betyda för våra kunder och för oss medarbetare framåt.
För egen del började min resa till SNSUS 2023 redan förra året då vi skulle utse en representant från vår grupp, och jag räckte genast upp handen. Jag fick förklarat för mig att jag skulle hålla föredrag under konferensen om det arbetet vi gör. Det flög så många idéer kring i mitt huvud, att det i stället blev tomt. Vad skulle jag prata om? Vad kunde andra tycka är intressant? Vårt arbete kring spelansvaret är så oerhört viktigt för mig att ska jag prata om det, då vill jag att andra också ska tycka att det är lika intressant.
Till slut bestämde jag mig för att prata om våra kunder som återkommer efter en längre spelpaus. Hur går tankarna hos dem? Vad fick dem att välja att ta en paus, och vad gör att de nu vill komma tillbaka? Hur ser deras resa ut? Jag började direkt med att ta fram underlag, och försöka att göra det presentabelt för utomstående.
När jag väl var på plats på konferensen smög sig nerverna på, och jag kan erkänna att jag direkt efter min presentation inte har ett minne av vad jag sa, eller hur jag svarade på frågorna jag fick. Men jag fick ändå känslan av att det var något som intresserar även andra. Jag hoppas framöver att vi, och andra runt om i världen, kan fortsätta ta tillvara på kundens egen resa, dra lärdomar från det och fortsätta anpassa spelen och spelansvarsverktygen efter individens behov. Och självklart även fortsätta jobba för att spel ska vara till glädje för alla.
CAMILLA
Omsorgskommunikatör, Svenska Spel