Vad är måttfull marknadsföring?

spelreklam

Reklamen för spelbolag är omfattande och möter dig nästan överallt. I Spelutredningen föreslås bara några få grundläggande krav på marknadsföringen: Reklamen ska vara måttfull. Men vad räknas som måttfull reklam? Den frågan är öppen för tolkningar.

Idag är reklamen från olika spelbolag omfattande och möter dig nästan överallt – i TV, i radio, på nätet och i tidningar. Ofta lockar spelbolagen med stora jackpotbelopp och bonusar som nästan låter för bra för att vara sanna. Reklamens innehåll ligger ofta långt ifrån de krav och begränsningar som gäller för Svenska Spels marknadsföring. Frågan är då hur spelreklamen kommer att påverkas av den omreglering som nu föreslås?

Redan idag gäller enligt lotterilagen att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av spel. Denna bestämmelse infördes 1 januari 2016 och omfattar all spelreklam som vänder sig till svenska konsumenter. Men de spelbolag som idag inte omfattas av svensk reglering kan i praktiken utforma sin reklam som de vill, särskilt som tv-kanalerna de gör reklam i sänder från utlandet och därmed inte heller går att reglera genom svensk lagstiftning. Frågan är vad som kommer att hända när marknaden öppnas upp för licens och fler spelbolag kommer att agera med licens på den svenska marknaden?

Enligt utredningens förslag kommer den framtida spellagen att innehålla några få grundläggande krav på marknadsföringen. Reklamen ska fortfarande vara måttfull och det ska inte heller vara tillåtet att rikta sig särskilt till barn eller ungdomar. Nytt är att det kommer att krävas att samtliga bonusvillkor redovisas klart och tydligt och att bonusar inte får anpassas till de individuella spelarnas beteenden, dvs riktade bonuserbjudanden mot exempelvis VIP-kunder kommer inte att vara tillåtet. I princip är det allt som spelutredningen föreslår ska regleras i lag.

Vad tycker då Svenska Spel om förslaget? Vi är positiva till att det i lag uppställs grundläggande krav, men menar också att tillämpningen av kravet på måttfull marknadsföring åtminstone inledningsvis kommer att skilja sig mellan de olika spelföretagen. Vad är måttfullt och vad är inte måttfullt? Praxis från domstol kommer därför att bli betydande för hur kravet ska tolkas och tillämpas.

Vi påpekar också i vårt remissvar att för att säkerställa ett högt konsumentskydd måste det finnas särskilda krav på marknadsföring av mer riskfyllda produkter. Sådana begränsningar bör införas i de föreskrifter som Spelmyndigheten ska ta fram och som ska komplettera lagen.

Om så kommer att ske, vet vi dock inte än då föreskrifterna inte är klara. Oavsett vad Spelmyndigheten kommer att reglera vad gäller marknadsföring, måste lika villkor gälla för spel med likvärdig risk. Det bör alltså inte finnas särskilda marknadsföringsvillkor för Svenska Spel om inte lika villkor och begränsningar gäller för andra aktörer som erbjuder samma typ av spel med likvärdig risk. Detta är enligt vår mening en förutsättning för att uppnå lika villkor på marknaden.

Exakt hur den nya omregleringen kommer att påverka spelreklamen beror i slutändan på hur ansvarsfulla aktörerna väljer att vara och hur aktiv tillsynen över marknadsföringen kommer att vara. Det återstår att se!

ANN NORGREN
bolagsjurist, Svenska Spel