Trendbrott på den svenska spelmarknaden – första gången sedan 2020 står marknaden utan tillväxt

Petter Andersson och Carl Beckman,
omvärldsanalytiker

Den svenska spelmarknaden stod utan tillväxt under det första kvartalet enligt Spelinspektionen. Vi kan därmed konstatera att den positiva tillväxttrenden sedan det tredje kvartalet 2020 har avstannat. Det kommersiella onlinespelet och vadhållningen har varit motorn för den svenska spelmarknaden de senaste åren, men under det första kvartalet har marknaden stagnerat. Mycket på grund av att tillväxten inom nätcasino mattats av och att hästspel hittills i år uppvisar en negativ utveckling.

Förflyttningen från offline till online fortsätter att prägla den svenska spelmarknaden under det första kvartalet. Denna utveckling är en fortsättning från föregående år, då omsättningen inom onlinekanalen ökade med cirka 8 procent, samtidigt som omsättningen offline minskade jämfört med 2021.

Blickar vi mot våra nordiska grannländer så sker det även där en förflyttning från offline till online. I Finland växte det digitala spelandet i landet med cirka 4 procent under 2022, medan spelandet offline minskade något (1).

Det norska spelmonopolet Norsk Tipping har nått en rekordhög andel av omsättningen genom onlinekanalen under 2022, där 81 procent av andelen kunder spelade online. Det är en ökning med 4 procentenheter jämfört med 2021 (2).

Danmark sticker ut från mängden, där andelen av spelandet online minskade under 2022 jämfört med 2021, samtidigt som spelandet offline ökade. Det beror på att spelhallar, restauranger, barer och casinos hölls nedstängda under större delen av 2021 på grund av pandemin, vilket gynnade spelandet online kraftigt. Bortsett från 2022 har spelandet online i Danmark ökat varje år sedan omregleringen 2012 (3).

Källor:

  • Veikkaus annual report 2021 & 2022
  • Norsk Tipping annual report 2022
  • Spillemyndigheden (The gambling market in numbers 2022)

PETTER ANDERSSON & CARL BECKMAN
omvärldsanalytiker, Svenska Spel