Svenska Spels hållbarhetschef: Kommer spelansvar att få kosta?
Vi har alla längtat efter att det ska bli ordning och reda på spelmarknaden. Frågan är – kommer det att bli det nu? Efter att spelutredningen har presenterats säger alla aktörer att de är nöjda, och då blir jag och fler med mig lätt misstänksamma: Kan det verkligen vara så bra?
Enligt mig blir det totala konsumentskyddet bättre endast om bolagen som får licens agerar etiskt och inte försöker hitta luckor och kryphål. Vi vet att spelansvar kostar, exempelvis kan det handla om att behöva välja bort bonus- och VIP-program. Kommer dessa bolag att anpassa sig och och prioritera etiken framför intäkterna?
Ni som läser detta har säkerligen hört radiodokumentären Casinomiljarderna. Annars: Gör det!
Spelarna kommer troligen att uppleva ökad trygghet till följd av att ett flertal spel kommer att erbjudas i reglerad form. Spelbolagen kommer att behöva ta hand om såväl stora som små utmaningar och alla kommer att ha att göra. Svenska Spels nuvarande nivå av spelansvar går visserligen generellt längre än vad som föreslås av spelutredningen, men även vi kommer att behöva göra en del anpassningar.
Jag är nöjd att både obligatorisk budget och omsorgsplikt om spelarna finns med i spelutredarens förslag. Obligatorisk budget på onlinespel har vi haft sedan 2008 och det är något som vi sett har en effekt. Det tvingar kunderna att tänka till: Hur mycket har jag egentligen råd att spela för? Hur mycket vill jag maximalt spela för?
I den bästa av världar skulle jag önska att kunden kunde sätta en totalbudget för allt spelande i Sverige – då kan vi verkligen prata om helhet för konsumentskyddet! – men jag förstår utmaningarna med att få till det. Spelmarknaden kanske blir mogen att ta itu med det om några år.
När det gäller omsorgsplikten, så kommer vi nu att få kontakta de kunder som uppvisar risk eller problem med sitt spelande. Det gör mig glad. Tidigare har vi varit förhindrade att göra det, då det stridit mot Datainspektionens krav på integritetsskydd.
I Norge kontaktar Norsk Tipping redan sina kunder med framgång och hittills har man sett både en god effekt och att kunden uppskattar omtanken. I framtiden kan detta innebära bättre individanpassat spelansvar – men vi får se upp så det inte används i fel syfte!
I mina och mina kollegors möten med spelberoendeföreningar runt om i landet hör vi tyvärr fortfarande om fall där personer som stängt av sig eller uppvisat indikationer på problemspel blir kontaktade av spelbolagen med erbjudanden om extra bonus eller andra lockbeten för att få dem att spela igen. De ska självklart bara erbjudas hjälp och vägledning till att få bukt med sina problem!
Det jag särskilt saknar i spelutredningen är ett par åtgärder som vi vet har effekt på problemspelarna: ett tak för återbetalningsprocenten per produktkategori, ett bonusförbud – eller åtminstone ett bonustak – och begränsningar i spelbolagens VIP-program. När konsultföretaget Ramböll gjorde en oberende effektmätning av spelansvarsåtgärder, så visade det sig att det var just risk- och problemspelare som var mest intresserade av bonusar.
Det finns heller inga förslag på restriktioner kring marknadsföring av spel, anpassat efter spelets risknivå. Vi vet till exempel att Vegas är ett spel med förhöjd risk för problemspelande. Därför marknadsför vi inte Vegas alls från Svenska Spel.
Och om nu Vegas är ett riskspel – vad är då nätkasino? Senaste kvartalet gjordes det nätkasinoreklam för 478 miljoner kronor enligt TNS/Sifo. Nästan en halv miljard på ett kvartal. Hur påverkar det de spelare som ligger i riskzonen?
ZENITA STRANDÄNGER
Hållbarhetschef, Svenska Spel