300 nattmöten skapar ny energi
Casinovärlden är en egen värld. Vi ska finnas på plats när våra besökare vill ha en spel- och underhållningsupplevelse. Det innebär att det är som mest tryck kvällar, nätter och helger och att vi jobbar i skift. Hur lyckas man få till bra medarbetarsamtal under de förutsättningarna? Hur ska medarbetarna kunna ge ledningen feedback om vad som behöver förbättras?
För att ge svar på den frågan tar jag denna gång hjälp av en gästbloggare, Stockholms casinochef Thérèse Liljeqvist, som berättar hur det kan gå till:
”Hur får man höra vad som verkligen är viktigt från över 300 medarbetare som mestadels arbetar på natten?
På Casino Cosmopol i Stockholm har vi infört vad vi kallar en ”helt ovanlig arbetsdag.”
Det ovanliga ligger i att alla får göra helt andra saker än normalt. Under tre på varandra följande kvällar/nätter träffar ledningsgruppen alla medarbetare i drygt 30 grupper om ca 8-10 i taget. En udda tid – javisst, men våra medarbetare är vana vid att vara igång på kvällar och nätter och då anpassar vi oss såklart till det.
Under kvällen gick vi igenom en rad viktiga ämnen på olika stationer, bl. a. AML (Anti MoneyLaundering – på svenska penningtvätt) och hur vi ska arbeta för att förhindra det. Vi fick en föreläsning om hur spelmarknaden i Sverige förändras framåt, vi pratade om vårt viktiga och proaktiva arbete med spelansvar, fick en snabbkurs i schemaläggningssystemet, pratade om vikten av att göra sin röst hörd i anonyma medarbetarundersökningar och pulsmätningar.
Vår ekonomichef gav en historielektion om vårt fantastiska hus, som den 26 december fyller 100 år och vår F&B Manager berättade om alla skojiga och spännande event som vi ska ha till våren, då vi även kommer att ha underhållning nattetid. Vi stänger ju faktiskt inte förrän kl. 05.00!
I mitt tycke är ändå min egen station det roligaste och bästa med kvällen. I mysig stämning med levande ljus sitter vi på mitt kontor och ordet är fritt.
Jag inleder alltid med att gå igenom våra övergripande mål, så att alla vet och förstår varför vi gör det vi gör. Sedan frågar jag vad de tycker är viktigt i det dagliga arbetet. Vad stöter de på för ”irritationsmoment”, som jag kanske lätt kan avhjälpa? Vad behöver de för stöd från mig och vad behöver jag engagera mig mer i? Vad säger gästerna? Vad är viktigt för att de ska trivas ännu lite bättre?
Jag fick nästan 200 kommentarer och förslag under dessa dagar. Helt otroligt härligt med engagemanget kring vår arbetsplats och att alla faktiskt vågar berätta, komma med kritik, förslag till förbättringar, men även beröm och feedback till sådant som blivit genomfört sedan förra gången vi träffades på det här sättet. Nu vet jag vad jag har att göra – och inte minst, återrapportera i vårt veckobrev Casino News under många veckor framåt.
Dessa möten är, utan jämförelse, min största energikälla och det som gör att jag, sju år efter min första dag som casinochef i Stockholm, fortfarande brinner för casinot och alla medarbetare. Jag tycker att det är roligare och roligare att komma till jobbet. Det är en förmån, som jag är både glad och tacksam för.
Sa jag att vi genomförde alla dessa möten, presentationer och information på engelska i år? Eftersom Casino Cosmopol är en arbetsplats där 45 % av all personal har utländsk härkomst vill vi se till att alla känner sig inkluderade och har chans att vara med i diskussioner och ta till sig ny kunskap. Detta uppskattades, vill jag lova!
Och det är vad vår värdegrund verkligen handlar om; Tillgänglighet, Omtänksamhet och Engagemang. Alla delarna fanns under de här kvällarna. Överallt. Det känns som om energin kommer att leva vidare långt efteråt.”
THÉRÈSE LILJEQVIST
Casinochef, Casino Cosmopol Stockholm