Svenska Spel sponsrar e-sport

Fotboll, ishockey, innebandy, handboll, bandy och sedan maj 2018 även e-sport. I maj 2018 inledde Svenska Spel ett nytt treårigt avtal med Svenska E-sportföreningen, SESF. Avtalet gör Svenska Spel till huvudsponsor för SESF som nu säkrar de resurser som behövs för att utveckla det svenska e-sportlandslaget framåt.

Sponsringen är en långsiktig satsning där Svenska Spel ska bidra med såväl ekonomiskt stöd som kompetens för att skapa optimala förutsättningar inför och under mästerskap. Det treåriga huvudsponsoravtalet gör det bland annat möjligt för det svenska e-sportlandslaget att genomföra fler aktiviteter och även utöka förberedelserna inför kommande mästerskap.

– Att Svenska Spel blir huvudsponsor till SESF, precis som till flera andra förbund, visar att e-sporten normaliseras som sport. Vi ser fram emot att bygga Sveriges största sport och folkrörelse tillsammans med Svenska Spel, sa Magnus Jonsson, ordförande i SESF och styrelseledamot i International Esports Federation IESF, när avtalet skrevs.

För att Sverige ska nå toppen krävs en långsiktig satsning på landslaget. Det är där som Svenska Spel kommer in, inte enbart med ekonomiskt stöd utan också med en tung kompetens när det gäller att ge landslagen optimala förutsättningar inför mästerskap.

– Vi ska hjälpa förbundet och e-sportlandslaget till ett proffsigare upplägg. Såhär i början handlar det både om högt och lågt. Alltifrån snygga landslagströjor, backdrops, pressväggar och priser, till rörlig content, tävlingar, ingame-grafik för Twitter och streaming-sajten Twitch, sa Jimmy Sandberg, projektledare sponsring på Svenska Spel.

Längre fram ska Svenska Spel stötta landslaget med t.ex. bootcamps (träningsläger), utrustning, resa och logi. Det skiljer sig inte så mycket mot det stöd Svenska Spel ger våra andra sponsrade landslag, men för e-sporten är det stort.

– Vi ser stor potential i e-sport och vill framöver kunna erbjuda spel på e-sport. Avtalet med SESF ger oss unika aktiveringsmöjligheter och chanser att kommunicera med och erbjuda relevanta erbjudanden till en ny målgrupp. Kan vi dessutom vara med och bidra till att höja intresset och statusen för e-sportlandslaget så är det positivt, menade Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska Spel.