Svenska Spel och Svenska E-sportförbundet, SESF, skriver nytt avtal – vill sudda ut gränserna mellan traditionell idrott och e-sport
Svenska Spel och Svenska E-sportförbundet, SESF, förlänger sitt framgångsrika samarbete. Det innebär ett stort fokus på att fortsätta bygga det svenska landslaget i e-sport och att integrera e-sport med traditionell idrott.
E-sport är världens snabbast växande sport och det största intresset för en hel generation svenskar. Svenska Spel ser stor potential i e-sport och gick i slutet av april in som huvudsponsor till Svenska Elitserien i Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO). Nu förlängs dessutom huvudsponsoravtalet med SESF och därigenom landslagsverksamheten inom e-sporten.
– Vi är väldigt glada över att tillsammans med Svenska Spel fortsätta bygga och utveckla svensk e-sport. Sedan samarbetet inleddes 2018 har Sverige tagit VM-guld i Dota2 och VM-silver i CS:GO. Nu ser vi med spänning fram emot VM 2021 i Israel, säger Magnus Jonsson, ordförande i SESF.
– Det är helt rätt att Svenska Spel, som Sveriges största idrottssponsor från gräsrot till elit, gör en långsiktig satsning på e-sportlandslaget. En viktig del i att bygga e-sporten i Sverige är att ha ett landslag att följa, lära känna och heja på, säger Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska Spel.
Samarbetet möjliggör också en satsning på att integrera e-sporten med andra idrotter, där Svenska Spel tack vare ett stort kontaktnät inom idrotten kan fungera som en brygga.
– De traditionella idrottsföreningarna tappar idag medlemmar, men genom att ge ungdomarna möjlighet att utöva flera sporter i samma förening eller lokal tror vi att vi kan behålla dem i föreningslivet längre. Ett exempel är att vi tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet och SESF var huvudsponsor för SM i eHockey 2020. Nu ska vi hitta och möjliggöra fler synergier, säger Jimmy Sandberg, projektledare sponsring på Svenska Spel.
Avtalet löper över två år från och med den 1 maj 2021.
Läs mer om Svenska Spels sponsring av e-sport.